Publikacje Firm Wydarzenia

Optymalizacja – odpowiedź na wyzwania kolei po pandemii

Kolejnym etapem projektu było opracowanie serii prototypów oprogramowania i algorytmów optymalizacyjnych. Opracowane algorytmy wyposażone są w parametry konfiguracyjne zgodnie z rankingiem celów, z podziałem na miękkie (takie, które mogą zostać zmienione, np. podróż pasażerem) i twarde (takie, które nie mogą zostać zmienione, np. kodeks pracy, prędkości na linii), dzięki czemu z tych samych algorytmów mogą korzystać zarówno mniejsi jak i więksi przewoźnicy, zgodnie ze swoją specyfiką i potrzebami. Przygotowano również specjalizowany algorytm, który analizuje dane wejściowe pod kątem miękkich parametrów konfiguracyjnych. Algorytm sygnalizuje miejsca, gdzie miękki parametr może zaszkodzić w uzyskaniu optymalnego wyniku.

Dalszym z etapów realizowanego projektu była weryfikacja kosztowa opracowanych prototypów. Porównywano realnie poniesione koszty bieżącej pracy przewoźnika oraz potencjalne koszty, jakie przewoźnik poniósłby dzięki wykorzystaniu systemu opierającego się na trzech opracowanych przez nas podczas badań prototypach:

  • optymalne obiegowanie,
  • optymalne tworzenie służb planowych
  • optymalne pokrycie zamówień.

Ostatecznie badania wykazały obniżenie kosztów ogółem o 2,5-3,5% w zależności od badanego miesiąca i podmiotu. Pracownicy przewoźników wskazywali, że największe oszczędności związane były z kosztami eksploatacji m.in. energia, paliwo, utrzymanie infrastruktury, obniżenie częstotliwości wykonywania przeglądów, ograniczenie pustych przejazdów. Zdefiniowano, że wdrożenie systemu opierającego się na 3 prototypach optymalizacyjnych w badanych podmiotach, mogłoby zredukować od 3 do 7 etatów lub zredukować stosową liczby nadgodzin, jako że wszyscy przewoźnicy zwracali uwagę na problem związany z pozyskaniem pracowników na stanowisko maszynisty. W związku z obecną sytuacją rynkową oraz inflacją, wyżej wskazane koszty, zarówno związane z kosztem energii elektrycznej czy też utrzymaniem pracowników nieustannie rosną, a co za tym idzie rynek dostrzega coraz silniejsza potrzebę ich optymalizacji dzięki  rozwiązaniom informatycznym jak nasze.

Fot. nadesłane
Fot. nadesłane

Dzięki opracowanym innowacyjnym algorytmom system DisPro 2.0 umożliwia przewoźnikowi kolejowemu jeszcze doskonalsze planowanie zasobów kolejowych dla różnych scenariuszy wykonania tych usług, wycenę kosztów ich świadczenia, a także kontrolę operacyjną ich wykonania w czasie rzeczywistym.

Wieloletnie doświadczenie na rynku kolejowym oraz wysoko specjalizowana wiedza IT pozwala Basement skutecznie wspierać przewoźników kolejowych w zwiększaniu efektywności kosztowej działalności, podnoszeniu jakości świadczonych usług i zwiększaniu zadowolenia  pracowników i klientów.

 Opracowano przez Basement

Dodaj komentarz