O godzinie 12.45 hybryda wyruszyła właśnie do Kołobrzegu. I tam będzie ją można spotkać najczęściej. Dlaczego? Ponieważ tylko do Goleniowa pociągi jeżdżą „pod prądem”, a dalej – przez Nowogard, Płoty, Gryfice, Trzebiatów – linią niezelektryfikowaną (402). Pojazdy z podwójnym napędem stworzone są do obsługi właśnie takich połączeń. Możliwość zmiany źródła zasilania pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i znacząco ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Hybrydy na torach to również komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz ułatwienia w organizacji przewozów.
Bursztynowa, ekologiczna, morska, europejska
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh, wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, kursują po Pomorzu Zachodnim od stycznia 2021 r. Wtedy zadebiutowały dwie hybrydy – bursztynowa i limonkowa (oryginalne malowanie symbolizuje naturalne skarby regiony i troskę o środowisko). Do końca ubiegłego roku samorząd województwa zakupił jeszcze pięć takich nowoczesnych pojazdów (w tym „morski” pociąg z błękitną i niebieską malaturą imitującą krople wody). Umowa z firmą NEWAG SA przewidywała tzw. opcje (2+5+5) i Zarząd Województwa zdecydował o zakupie jeszcze pięciu hybryd. Pierwsza z nich wjechała na tory 14 czerwca. Kolejne zostaną dostarczone do końca roku.
Hybrydy obsługują połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin, Szczecin – Szczecinek i Szczecin – Piła. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.
Redukcja zanieczyszczeń
Jedna hybryda (bez superkondensatora) to redukacja emisji zanieczyszczeń o 338 ton dwutlenku węgla! (Przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane.) Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla – ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny – do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS.
Klimatyzacja, internet, rowery
W hybrydach jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków.
Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze urządzenia i systemy bezpieczeństwa ruchu (ETCS), a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Przyśpieszenie: elektr. ≥1,0 m/s2 / spalin. ≥0,4 m/s2
Ogromne pieniądze na nowoczesny tabor
Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł (brutto). Wartość pięciu pociągów hybrydowych, które mają zostać dostarczone w tym roku to 123 mln zł (brutto). Zakupy nowoczesnego taboru są możliwe dzięki Funduszom Europejskim.
Ósma hybryda zakupiona przez samorząd województwa we wrześniu br. zaprezentuje się na europejskich salonach – pojazd z superkondensatorem (i wielkimi napisami Pomorze Zachodnie na kadłubie) będzie atrakcją Międzynarodowych Targów Techniki Transportowej – InnoTrans 2022 w Berlinie.