Inwestycje Tabor Wydarzenia

PESA Bydgoszcz zaprezentowała nową strategię z perspektywą 2025+[ZDJĘCIA]

PESA zdecydowanie stawia na pojazdy niskoemisyjne. Najważniejszym projektem wdrażanym do produkcji jest platforma Regio160. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie.

W ramach Platformy Regio160 zaprojektowano różne typy pojazdów – ezt zasilany z trakcji, ezt z dodatkową baterią czy np. ezt zasilany z trakcji i ogniwa wodorowego, który może być wykorzystywany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych trakcji. Konsekwentnie rozwijane będą również projekty związane z napędami wodorowymi – lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych zostanie zaprezentowana na targach TRAKO, a zebrane przy jej produkcji doświadczenia zostaną wykorzystane w rozpoczętych już pracach nad wodorowym pojazdem pasażerskim.

Pesa, jako jedyny polski producent ma doświadczenie w budowie pojazdów piętrowych, które wykorzystuje w pracach nad push pullami nowej generacji, dedykowanymi zarówno dla połączeń dalekobieżnych , jak i regionalnych.  To bardzo obiecujący rynek i chcemy na nim zdobywać zamówienia.

PESA przygotowuje się również do produkcji pojazdów z prędkościami powyżej 200 km/h. Te projekty spółka będzie realizować z partnerami zewnętrznymi, nie wyklucza współpracy zarówno z dostawcami gotowych rozwiązań czy technologii, jak i z producentami taboru.

 – Nawiązujemy współpracę z kolejnymi partnerami technologicznymi, także zagranicznymi, którzy mają doświadczenie między innymi w realizacji projektów kolei dużych prędkości, czy implementacji technologii wodorowych. Ta otwartość na współpracę i budowanie kompetencji na przyszłość dzięki partnerstwu to jedna ze zmian w podejściu PESA do rozwoju. Zebraliśmy spore doświadczenie w produkcji pojazdów szynowych, mamy zespół bardzo dobrych specjalistów, stawiamy sobie kolejne cele, ale podchodzimy do nich z pokorą – podkreśla Krzysztof Zdziarski..

 

W najbliższych latach firma chce także wzmacniać swoją pozycję jako producenta tramwajów – potwierdzają to pozyskane w ostatnim czasie zamówienia m.in. z Rumunii, czy przetargi wygrane w Sofii oraz słowackich Koszycach. Ekspansja na kolejne europejskie rynki ma być możliwa dzięki nowemu tramwajowi, który będzie bazował na jednej konstrukcji i dawał możliwość modułowego kształtowania wnętrza oraz wyposażenia.

Portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama – będą to lokomotywa dwunapędowa /elektryczno-spalinowa/, lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa / 3kV, 15 kV i 25 kV/, która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h.

PESA rozwija je poprzez konsolidację w ramach Grupy, poza zakładami ZNTK Mińsk Maz. w ciągu kilku lat powstać mają krajowe i zagraniczne oddziały świadczące usługi serwisowe i utrzymaniowe, które mają mieć znaczący udział w przychodach grupy.

Strategia realizowana jest w oparciu o cząstkowe cele w ramach 16 projektów strategicznych i szczegółowo zaplanowana na najbliższe pięć lat.

-PESA jako największy krajowy producent taboru kolejowego dzięki stabilnemu inwestorowi, jakim jest PFR SA, może skoncentrować się dziś na rozwijaniu nowoczesnych technologii oraz nowych pojazdów odpowiadających potrzebom pasażerów, przemysłu oraz wymogów środowiskowych. Przykładem są lokomotywy z napędem wodorowym lub pojazdy regionalne, które wejdą do eksploatacji w najbliższym czasie. Wierzę, że realizacja tej strategii będzie służyła rozwojowi spółki, czyniąc ją największym producentem nowoczesnego taboru kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju SA.

 

Dodaj komentarz