PESA wystartowała w Rumunii w dwóch postępowaniach. Producent z Bydgoszczy stoi przed szansą podpisania umów wartych 4 mld zł.
Pierwsze postępowanie dotyczy zakupu 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i podobnym okresem utrzymania. Drugie postepowanie to dostawa w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postępowaniach oferta Pesa okazała się najlepsza, a w czwartek, 14 września, Komisja Przetargowa oficjalnie ogłosiła rozstrzygnięcie postępowania na dostawę pojazdów Inter-Regio.
Zaoferowane przez Pesa pojazdy to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.
Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumunskim będąrozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają oznaczenia 655-6 i 655-5. – powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych PESA
Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami – dodała Hanna Wiśniewska – Sibru, przedstawicielka Pesa w Rumunii.
Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld PLN i czeka na oficjalne potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w którym złożyła najlepszą ofertę, w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około 4 mld PLN. To po ostatnich umowach na rynku czeskim największe zamówienia bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim.
Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza w Bukareszcie” – podkreśla Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Podpisanie umów w obydwu postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do Rumunii za dwa lata. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa w ostatnich latach.