Dzięki inwestycjom Grupy PKP polska kolej zmienia się na naszych oczach. Już teraz w różnych regionach kraju podróżni korzystają z przebudowanych dworców i nowoczesnych pociągów jeżdżących po zmodernizowanych liniach kolejowych, a warto podkreślić, że jeszcze wiele inwestycji przed nami. Korzyści wynikające z inwestycji Grupy PKP osiąga cały rynek przewozów pasażerskich i towarowych – przypomina Andrzej Olszewski, Członek Zarządu PKP S.A.
Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch umów, wartych łącznie blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. Modernizacje w sumie 225 wagonów są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2).
Pomimo pandemii kontynuujemy największy program inwestycyjny w historii PKP Intercity. Realizowane umowy przekładają się bezpośrednio na komfort podróżowania. Sama współpraca z PESA Bydgoszcz to już blisko 200 nowoczesnych wagonów, kursujących po całej Polsce. A będzie ich jeszcze więcej. Podpisanie umowy z konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki to kolejny ważny krok w naszej strategii taborowej – podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Zapewnianie najwyższego poziomu komfortu i bezpieczeństwa pasażerom jest możliwe dzięki konsekwentnej realizacji inwestycji w tabor i zaplecza techniczne. Dotychczas zakontraktowaliśmy inwestycję na kwotę ponad 5 mld złotych brutto. Szczególnie cieszy fakt, że odbiorcami naszych przetargów są głównie polscy producenci – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Poza wagonami PESA realizuje obecnie również wartą 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a bydgoskim producentem taboru w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,016 mld zł brutto.
Bardzo nas cieszy, że konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki może rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, realizując kolejny już kontrakt, i przyczyniać się do tego, że pasażerowie będą podróżować wagonami wyróżniającymi się najwyższym komfortem i bezpieczeństwem, które są wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań stosowanych w naszych najnowocześniejszych pojazdach – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Największe inwestycje w historii PKP Intercity
Modernizacja 125 wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Spółka zakontraktowała istotną część tego programu. Wartość dotychczas realizowanych inwestycji w ramach największej w historii PKP Intercity strategii taborowej wzrosła do ponad 5 mld zł brutto.