Aktualności Inwestycje Tabor

Piękna Helena powróci na tory?

Niemal 100-letni parowóz “Piękna Helena” nie był eksploatowany od 13 lat. Teraz ma szansę powrócić na tory.

Piękna Helena wróci na tory? (fot. Parowozownia Wolsztyn)
Piękna Helena wróci na tory? (fot. Parowozownia Wolsztyn)

“Piękna Helena” czy inaczej Pm36-2 jest jednym z dwóch parowozów pospiesznych, które powstały tuż przed wojną, dokładnie w 1937 roku. Tego samego roku jej bliźniaczka, różniąca się aerodynamiczną otuliną, zdobyła złoty medal na wystawie techniki w Paryżu. Jednak w przeciwieństwie do “Pięknej Heleny”, w trakcie wojny trafiła do Niemiec i została zniszczona. “Piękna Helena” natomiast przebywała w parowozowni w Wolsztynie między 1995, a 2012 r., gdzie wykorzystywano ją w ruchu planowym i okolicznościowym. Przez ostatnie 13 lat nie wyjeżdżała na tory. Stała nieużywana w hali, gdzie była regularnie konserwowana. Dzięki temu jest szansa, aby mogła powrócić do ruchu.

– Ja bym się bardzo cieszył, gdybyśmy ją przywrócili do ruchu w takim stanie, w jakim ona jest, bez dodatkowych przeróbek. Niech ona cieszy jeszcze oko, bo chyba do tej sylwetki wszyscy się bardzo mocno przyzwyczaili. Ona za granicą też jest znana jako ‘Piękna Helena’, za granicą również jest duże zainteresowanie tym parowozem – to jest ikona polskiego kolejnictwa lat międzywojennych – powiedział Dyrektor Parowozowni Wolsztyn, Waldemar Ligma.

 

Mimo konserwacji, które zapobiegły rdzy i zaniedbaniu, parowóz wciąż wymaga napraw, których nie wykonano przed wyłączeniem z ruchu. Naprawie ma zostać poddany kocioł, skrzynia ogniowa oraz zestawy kołowe. Szczęśliwie, znalazły się fundusze na wprowadzenie tego pomysłu w życie. Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Bożena Żelazowska przekazała informację o dostępnych środkach z budżetu samorządu mazowieckiego i pieniędzy rządowych, które zostaną przeznaczone na naprawę “Pięknej Heleny”.

– Dla mnie to wielka radość, że ‘Piękna Helena’ będzie remontowana, bo jest to wyjątkowy zabytek. Nie ma drugiego takiego parowozu. Skoro Stacja Muzeum jest jednostką kultury, dla której organem prowadzącym jest samorząd województwa mazowieckiego, to marszałek województwa dołoży wszelkich starań, aby część tych środków się znalazła, przynajmniej na wstępne prace. Myślę, że później to będą środki ministerialne i pewnie też Parowozowni Wolsztyn. Ten montaż finansowy powinien być co najmniej trójstronny – powiedziała Żelazowska.

 

“Piękna Helena” jest własnością Stacji Muzeum w Warszawie, instytucji kultury prowadzonej przez mazowiecki samorząd. Za swoich świetlnych czasów osiągała aż 130 km/h.

Dodaj komentarz