Pierwszy tramwaj Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi gotowy. Od podpisania umowy między Prague Public Transit Company a Škoda Group minął ponad rok. Sam pojazd produkowano 8 miesięcy. Wagon Škoda ForCity Plus 52T wyjechał na tor testowy zakładu Škoda w Pilźnie.
Zewnętrzna część tramwaju dla Pragi została ukończona, a wnętrze jest wykańczane. Trwają prace rozruchowe i pierwsze testy. Dwa kolejne pojazdy znajdują się w zaawansowanej fazie montażu. Do pozostałych spawane są surowe nadwozia poszczególnych sekcji. Łącznie w warsztatach produkcyjnych w Pilźnie powstaje osiem tramwajów dla Pragi. Oczekuje się, że pierwszy tramwaj wyjedzie na ulice stolicy Czech w kwietniu, kiedy rozpocznie jazdy testowe bez pasażerów w ramach procesu homologacji.
Umowę ramową pomiędzy Prague Public Transit Company a Škoda Group na dostawę do 200 tramwajów Škoda ForCity Plus 52T podpisano w grudniu 2023r. Całkowita wartość kontraktu, po jego pełnym wykorzystaniu, wynosi ponad 16,6 mld CZK.
Prague Public Transit Company zamówiło 40 tramwajów, które zostaną dostarczone do Pragi etapami – pierwsze 20 w tym roku, pozostałe 20 pojazdów do końca 2026 r. Po podpisaniu umowy zespoły obu stron intensywnie pracowały przez kilka miesięcy nad ostateczną formą rozwiązania technicznego, w szczególności nad elementami wnętrza i dopracowaniem całego projektu tramwaju. Ostateczna wersja została zatwierdzona w maju 2024 r., co utorowało drogę do sfinalizowania dokumentacji technicznej i rozpoczęcia produkcji.
Ponad 230 dostawców, z których 76 proc. pochodzi z Republiki Czeskiej, pracuje nad rozwojem i produkcją nowych tramwajów dla Pragi. Projekt ten wspiera krajowy przemysł i tworzy miejsca pracy w całym kraju.
– Dostarczanie tramwajów do stolicy naszego kraju to dla nas nie tylko wielki zaszczyt, ale także wielka odpowiedzialność. Ten projekt zapewnia stabilność i możliwości zatrudnienia tysiącom osób w branży w Czechach – mówił Petr Novotny, dyrektor generalny Grupy Skoda.
O inwestycji taborowej mówił także zastępca burmistrza Pragi.
– Po prawie 20 latach Praga otrzymuje zupełnie nowy typ tramwaju. Supernowoczesne niskopodłogowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T będą wyposażone w klimatyzację i zaawansowany system antykolizyjny – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza ds. transportu i przewodniczący rady nadzorczej Praskiej Spółki Transportu Publicznego. – Rozpoczęliśmy bezprecedensowy boom tramwajowy w Pradze. Nowe linie rosną w stolicy jak grzyby po deszczu, dlatego konieczne jest znaczne rozszerzenie floty tramwajowej. W ciągu najbliższych dwóch lat uruchomimy kilka nowych linii, na przykład do Malešic, Strahova, Nové Dvory, Žižkova lub Muzeum, gdzie będziemy rozwijać uruchomioną już linię na Placu Wacława. Krótko mówiąc, tramwaje są symbolem nowoczesnego i ekologicznego transportu, dzięki czemu Praga staje się czystszym i przyjemniejszym miastem do życia.
W Pradze do końca zmierza także budowa nowej zajezdni tramwajowej Hloubětín, gdzie miejsce znajdą nowe wagony.
– Dostarczanie tramwajów do stolicy naszego kraju to dla nas nie tylko wielki zaszczyt, ale także wielka odpowiedzialność. Ten projekt zapewnia stabilność i możliwości zatrudnienia tysiącom osób z branży w Czechach. Wierzymy, że nowy tramwaj będzie nie tylko symbolem technologicznego wyrafinowania, ale także pomysłowości i zaangażowania wszystkich osób zaangażowanych w jego rozwój – podsumowuje Petr Novotný, CEO Škoda Group.
Przyszłość pierwszych tramwajów Škoda 52T
Pierwsze trzy tramwaje dla Pragi wkrótce zostaną ukończone. Po uruchomieniu i testach dynamicznych zostaną przetransportowane do Pragi, gdzie w pierwszej fazie rozpoczną jazdy testowe bez pasażerów (w ramach homologacji nowego typu pojazdu). Obejmą one również kalibrację systemu antykolizyjnego i jego testy jednostkowe.