PKP CARGO CONNECT, spółka zależna PKP CARGO S.A., uzyskało możliwość transportu żywności koleją z Polski do Chin tranzytem przez Rosję. Jak podkreśla przewoźnik, transporty organizowane będą tak, by zachować rosyjskie restrykcje dot. embarga na import żywności z Polski i krajów Unii Europejskiej.
Stacją docelową dla polskich pociągów przewożących żywność będą Małaszewice – stanowiąze najważniejszą europejską bramę kolejową na Nowym Jedwabnym Szlaku. Stamtąd artykuły rozpoczną podróż do chińskiego miasta Xi’an. Szacowana długość przejazdu to 14 dni.
Trasa przejazdu pociągu zaplanowana została przez teren Rosji. Mimo że rosyjski rząd utrzymuje embargo na polską żywność, zgodził się na kontrolowany przewóz towarów przez swoje terytorium do Państwa Środka.
– Podczas przejazdu pociągu przez Rosję, na kontenery z żywnością będą zakładane plomby rosyjskiego systemu satelitarnego Glonass, które pozwalają tamtejszym organom nadzoru sanitarnego kontrolować tranzyt – informują przedstawiciele PKP Cargo.
W początkowej fazie projektu, ze względu na brak dostępnych kontenerów chłodni, będzie możliwy transport produktów, które nie wymagają chłodzenia i nie są wrażliwe na zmiany temperatury.
– Przewóz żywności koleją z Polski do Chin przez Białoruś, Rosję i Kazachstan to najszybsza i najbardziej efektywna trasa lądowa i dlatego zależało nam na tym, aby Grupa PKP CARGO uruchomiła to połączenie – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – Polscy eksporterzy będą mogli szybko i w dużych ilościach dostarczać żywność na chłonny rynek chiński, gdzie nasze produkty spożywcze cieszą się renomą ze względu na ich wysoką jakość – dodaje Warsewicz.
Prezes PKP CARGO zwraca uwagę, że otwarcie nowego kanału eksportowego jest ważne dla całej polskiej gospodarki ze względu na niwelowanie skutków epidemii koronawirusa.
Przypomnijmy, że embargo na transport i sprzedaż żywności z Polski zostało wprowadzone przez Rosję w 2014 roku. Rząd Federacji Rosyjskiej zabronił także przewozu przez swoje terytorium polskiej żywności do innych krajów. To zamknęło więc możliwość transportu koleją z Polski do Chin produktów mlecznych, mięsnych, zbożowych, słodyczy i innych rodzajów żywności, choć dzięki rozwojowi Nowego Jedwabnego Szlaku ruch pociągów między Polską a Chinami dynamicznie rośnie. Gigantyczny rynek chiński z milionami potencjalnych konsumentów był dla polskich producentów dostępny tylko drogą morską lub lotniczą. Oba te środki transportu mają swoje wady i zalety – transport morski jest relatywnie tani, ale czas przewozu wynosi często 1,5 – 2 miesiące, natomiast transport lotniczy jest szybki, lecz bardzo drogi i przez to nieopłacalny dla producentów masowych produktów spożywczych. Teraz ta sytuacja się zmienia i PKP CARGO CONNECT może zapewnić polskim producentom szybki i tani przewóz żywności do Chin.