Przewozy towarowe Raport z Polski Wydarzenia

PKP Cargo, Grupa Azoty i PESA razem na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

PKP Cargo, Grupa Azoty i PESA rozpoczynają współpracę na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

Fot. materiały prasowe

PKP CargoPESA i Grupa Azoty chcą współpracować na rzecz  rozwoju zeroemisyjnego szynowego transportu towarowego. Spółki zamierzają wspólne realizować między innymi projekty badawczo – rozwojowe zmierzające do opracowania optymalnych sposobów wykorzystania wodoru do napędów pojazdów szynowych oraz metod transportu wodoru i tankowania  pojazdów kolejowych.

Dla rozwoju transportu szynowego z napędami wodorowymi w Polsce kluczowe znaczenie ma stworzenie infrastruktury związanej z transportem, magazynowaniem i tankowaniem paliw wodorowych.  Podpisany podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO list intencyjny otwiera nowy etap wspólnych działań zmierzających do wypracowania optymalnych rozwiązań w tych obszarach w oparciu o dotychczasowe doświadczenia partnerów.

Grupa Azoty – lider branży nawozowo-chemicznej w Europie i jednocześnie największy producent wodoru w Polsce – prowadzi szereg działań prorozwojowych dotyczących m.in. technologii wodorowych opartych o ogniwa paliwowe. Rozwiązania te mogą stanowić podstawę efektywnego napędu taboru kolejowego oraz rozwoju produkcji wodoru i amoniaku z odnawialnych źródeł energii, które będą mogły stanowić paliwo zasilające transport kolejowy.

– Grupa Azoty prognozuje w najbliższych latach dynamiczny rozwój transportu wodorowego i oferuje swój potencjał jako dostawcy bezemisyjnego paliwa dla transportu publicznego. Prowadzimy prace związane z rozwojem ogniw paliwowych i tworzymy laboratorium akredytacji wodoru do zastosowań w ogniwach paliwowych w transporcie. Aktualnie w Polsce nie ma wielu laboratoriów, w których kompleksowo przeprowadzana jest analiza wszystkich parametrów wymaganych dla branży automotive, stąd też decyzja o uruchomieniu takiego laboratorium w Grupie Azoty w Kędzierzynie Koźlu. Jestem przekonany, że podpisane porozumienie z PKP Cargo i PESA będzie ważnym krokiem w rozwoju zeroemisyjnego transportu wodorowego w Europie” – mówi Tomasz Hinc, Prezes Zarządu Grupy Azoty S.A.

 

Tomasz Hinc

Wodór powstający w instalacjach Grupy Azoty, niewykorzystywany w dalszym procesie produkcji amoniaku, kierowany jest do oczyszczania do poziomu do 99,99%. Regularnie wysyłamy próbki gazu do weryfikacji czystości, natomiast przygotowując się do wejścia na rynek w charakterze dostawcy wodoru do branży automotive będziemy posiadać pełną kontrolę nad jakością naszego produktu i jesteśmy w stanie uzyskać produkt o czystości 99,999%. Technologie wodorowe postrzegamy jako bardzo istotny element w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, dlatego chętnie  angażujemy się w inicjatywy biznesowe, których celem będzie wzrost znaczenia wodoru dla krajowej gospodarki – powiedział Grzegorz Kądzielawski, Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A.

 

Dla PKP CARGO niskoemisyjny transport szynowy to nie tylko kwestia wykorzystania lokomotyw wodorowych, ale także wyzwania związane z transportem wodoru i sposobami jego magazynowania oraz tankowania.

PKP CARGO chce nie tylko wykorzystywać pojazdy napędzane wodorem, ale także oferować usługi związane jego transportem, magazynowaniem czy tankowaniem. Jesteśmy przekonani, że ten obszar rynku będzie się bardzo szybko rozwijał i chcemy być na to przygotowani. Co dla nas równie ważne chcemy przyczynić się do wypracowania najlepszych rozwiązań w tym obszarze w oparciu o polską myśl techniczną – podkreślił Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP Cargo.

 

Dodaj komentarz