W roku 2019 PKP Cargo przewiozła 108,6 mln ton towarów, co daje spadek w stosunku do roku 2018 o 10,9 proc.
Czy obecny rok przyniesie pozytywne zmiany? Jak podkreślał w trakcie konferencji prezes Warsewicz, prawdopodobnie tak. O tym świadczą bowiem dane, które docierają z rynku. Spółka wiąże duże nadzieje z zapotrzebowaniem na surowce w związku z rozwojem inwestycji prowadzonych przez PKP PLK i GDDKiA.
– Ładunki masowe to zdecydowana większość polskiego rynku kolejowego przez co PKP CARGO i innych przewoźników masowych bardziej dotknął spadek przewozów – podkreśla prezes Warsewicz.
Grupa PKP Cargo stawia wciąż na rozwój przewozów intermodalnych. W roku 2019 Spółka miała 49,2 proc. udziału w tym rynku według pracy przewozowej.
Wpływ na sytuację w segmencie intermodalnym ma także wzrost transportu towarów realizowany przez PKP CARGO INTERNATIONAL a.s. (d. AWT), wynikający z realizacji nowych przewozów m.in. w relacji Polska – Węgry. Dzięki optymalizacji przewozów Grupa PKP CARGO INTERNATIONAL znacząco poprawiła wyniki w 2019 roku – EBITDA wyniosła 122 mln zł, a wynik netto wzrósł znacząco: ze straty netto 70 mln zł w 2018 roku do zysku netto w wysokości 16 mln zł w 2019.
Wyniki w 2019 roku w poszczególnych segmentach rynku kształtowały się następująco:
- Intermodal
W 2019 roku Grupa PKP CARGO przewiozła w tym segmencie 9,5 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 2,7 proc. w porównaniu z rokiem 2018 (9,2 mln ton). - Rynek kruszyw
W grupie kruszyw i materiałów budowlanych przewieziono 20,4 mln ton towarów (-21,6 proc.). - Metale i rudy
W 2019 roku Grupa PKP CARGO przewiozła 9,3 mln ton towarów w segmencie metale i rudy (-26,2 proc.). - Węgiel kamienny
W tym segmencie przewieziono w 2019 roku 47,9 mln ton towarów (-6,3 proc.).