Przewozy towarowe

PKP CARGO podsumowuje rok 2024

PKP CARGO S.A. mierzyło się też z przerostem zatrudnienia, który negatywnie przekładał się na jej konkurencyjność rynkową. W 2023 roku Spółka, co potwierdza m.in. analiza dziennika Rzeczpospolita, miała najgorszy wśród przewoźników kolejowych wskaźnik przychodu na zatrudnionego, wyniósł on 275,5 tys. zł i był niemal dwukrotnie mniejszy niż w DB Cargo Polska (569 tys. zł). Oznacza to, że do wytworzenia przychodu w wysokości miliona złotych PKP CARGO potrzebuje czterech osób, gdy konkurent tylko dwóch.

– Zwolnienia grupowe były najtrudniejszym i najbardziej bolesnym, ale niezbędnym elementem procesu ratowania PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. Przede wszystkim jednak uratowaliśmy 10 000 miejsc pracy. W rok 2025 Spółka wchodzi z zespołem 10 000 wykwalifikowanych osób, których praca będzie kluczowa dla jej rozwoju. W trudnym procesie zwolnień grupowych za nasz największy sukces uznaję podpisanie w sumie z 18 różnymi podmiotami listów intencyjnych w zakresie zatrudnienia pracowników PKP CARGO. To pierwszy w Polsce projekt tej skali, dający szansę na nową pracę ponad 2000 naszym specjalistom. Mimo iż proces ten jest nadal otwarty już w 2024 roku skorzystało z niego ponad 500 byłych pracowników – dodaje dr Marcin Wojewódkap.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Nowe kontrakty to stabilność na najbliższe lata

Oszczędności i zwolnienia grupowe były niezbędne, by ratować PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. Do przetrwania i rozwoju Spółki potrzebne były też nowe kontrakty przewozowe. Specyfiką branży kolejowych przewozów towarowych jest zawieranie długoterminowych umów z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Bierność poprzednich władz Spółki w zakresie pozyskiwania kontraktów sprawiła, że rok 2024 był pod tym względem trudny. Ponadto, przez minione 8 lat, pod rządami nominatów PiS, PKP CARGO straciło niemal połowę rynku. Obecny Zarząd pozyskał wiele nowych zleceń, zapewniających Spółce i jej pracownikom pracę na najbliższe lata.

– Całym Zarządem aktywnie pracowaliśmy nad zdobyciem nowych klientów i nowych umów. Pozyskaliśmy m.in. kontrakty na przewóz węgla z Bogdanki, dla Tauron Ciepło, PGE Energia Cieplna, podpisaliśmy dwie umowy z ArcelorMittal i ArcelorMittal Warszawa. Łączna wartość zleceń z tego tytułu przekracza 300 milionów złotych. Przynoszą one Spółce i jej pracownikom większą pewność i stabilność finansową na nadchodzące lata – zaznacza Monika Starecka p.o. Członka Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

 

Kadencja obecnego Zarządu kończy się z dniem 31 grudnia br. Paweł Miłek z dniem 1 stycznia 2025 roku obejmie stanowisko Członka Zarządu ds. Restrukturyzacji PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji oraz p.o. Prezesa Zarządu do dnia 1 lutego 2025 roku. Marcin Wojewódka i Monika Starecka wrócą do Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. Ostatnim sukcesem odchodzącego Zarządu jest natomiast to, że tuż przed Wigilią, dzięki uzyskaniu pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wsparciu wielu instytucji i zaangażowaniu pracowników PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, udało się spłacić większość zaległych zobowiązań w stosunku do byłych pracowników Spółki. Dzięki tym wszystkim działaniom Spółka może odważniej wchodzić w 2025 rok.

Dodaj komentarz