Od 22 grudnia wróci 5 całorocznych połączeń do Zakopanego i 2 sezonowe. Mieszkańcy Trójmiasta będę mogli dojechać do stolicy Tatr pociągami TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy będzie można pojechać w Tatry 2 pociągami wyruszającymi z Trójmiasta, a także składami EIC Tatry oraz IC Karłowicz rozpoczynającymi bieg w stolicy. Ostatni z nich po drodze zatrzyma się m.in. w Kielcach. Pociąg EIC Tatry pokona całą trasę ze stolicy do Zakopanego w czasie 4 godziny i 53 minuty. To skrócenie o ponad 50 minut względem poprzedniego rozkładu jazdy. Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie 5 połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Z kolei ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin, a z Bydgoszczy sezonowy pociąg IC Halny, który zabierze pasażerów z województwa śląskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Wyższy komfort podróżowania
Rozkład jazdy na sezon 2023/2024 przyniesie poprawę komfortu podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). Podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy kursować będą 54 pociągi kategorii TLK, czyli o 3 mniej niż dotychczas. Natomiast liczba połączeń kategorii IC wzrośnie z 274 do 303. Nową, wyższą kategorię otrzyma pociąg Wyczółkowski relacji Szczecin – Lublin oraz Uznam jeżdżący między Warszawą a Świnoujściem. Oba składy od 10 grudnia będą zestawione z nowoczesnych i komfortowych wagonów. Komfortową podróż na pokładzie zmodernizowanych/nowych wagonów zapewni pasażerom pociąg IC Łukasiewicz relacji Kraków – Przemyśl. Skład Doker kursujący na trasie Trójmiasto – Katowice, Nida relacji Kielce – Warszawa oraz Chemik jeżdżący między Płockiem a Katowicami będą obsługiwane nowoczesnymi zespołami trakcyjnymi ED160 FLIRT. Natomiast pociągi Żubr relacji Warszawa – Białystok oraz Czechowicz kursujący z Warszawy do Lublina zmienią kategorię na wyższą wraz z sukcesywnym odbiorem nowych wagonów w 2024 roku.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych
Obowiązujący od 10 grudnia nowy rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Do czerwca 2024 roku kontynuowana będzie modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Część pociągów nadal będzie obsługiwała stację Warszawa Gdańska, zamiast Warszawy Centralnej lub będzie kursowała w skróconej relacji do/z Warszawy Wschodniej.
Do czerwca 2024 roku kontynuowany będzie remont linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Skutkuje to przerwą w ruchu i wprowadzeniem na tym odcinku autobusowej komunikacji zastępczej za pociągi IC Witos oraz IC San.
Zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził prace remontowe na linii kolejowej 38 na odcinku Ełk – Korsze, skutkujące przerwą w ruchu. Na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko przewoźnik wprowadzi zastępczą komunikację autobusową. Obejmie ona pociągi IC Mamry oraz IC Warmia. W nowym rozkładzie jazdy utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno i Pisz pociągów IC Rybak i TLK Biebrza.