Trzecim etapem będzie włączenie oferty PKS Polonus do Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. Celem wspólnych działań będzie uruchomienia wzajemnej sprzedaży w kasach stacjonarnych wszystkich przewoźników kolejowych uczestniczących we Wspólnym Bilecie, jak również uruchomienia sprzedaży oferty Pakiet Podróżnika z odcinkami PKS Polonus w kasach wszystkich przewoźników uczestniczących we Wspólnym Bilecie, w kasach PKS Polonus oraz w systemie Bilkom. Planowane jest również umożliwienie pasażerom kupowania biletów PKS Polonus w ramach oferty Wspólny Bilet w kasach wszystkich przewoźników uczestniczących w tym projekcie, w kasach PKS Polonus, w systemie Bilkom oraz na platformie Dworzec Online.
Zacieśnianie współpracy z PKP Intercity to świetna wiadomość dla podróżnych w całej Polsce. W najbliższych miesiącach będziemy bardzo intensywnie pracować na integracją naszych ofert i systemów sprzedaży, aby pasażerowie mieli łatwo możliwość wyboru środka transportu, który będzie im najbardziej odpowiadał. Korzystanie z transportu zbiorowego będzie proste jak nigdy – przekonuje Wojciech Gąsowski, członek zarządu PKS Polonus S.A.
Wspólny Bilet – wiele możliwości
Wspólny Bilet jest dostępny dla pasażerów od grudnia 2018 roku. W projekcie uczestniczą: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, POLREGIO, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Arriva RP. Wspólny Bilet jest dostępny we wszystkich okienkach kasowych przewoźników uczestniczących w tej inicjatywie, a na podróże pociągami części przewoźników także w systemie BILKOM.
Dzięki Wspólnemu Biletowi pasażerowie kolei w Polsce mogą kupić w jednym okienku bilet na podróż, w trakcie której przesiadają się do pociągów innych przewoźników, niezależnie od trasy przejazdu. Cena za przejazd wyliczana jest w oparciu o jedną, nową taryfę, obowiązującą u wszystkich przewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakter degresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie: „im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy”. Dzięki temu Wspólny Bilet to propozycja szczególnie atrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierających podróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników.
Inicjatorem wdrożenia Wspólnego Biletu było Ministerstwo Infrastruktury, a od strony technicznej za jego przygotowanie odpowiedzialna jest spółka PKP Informatyka, która zintegrowała proces sprzedaży biletów.
Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu
Rozwój współpracy oraz integracji ofert różnych przewoźników, poza inwestycjami w nowoczesny tabor i infrastrukturę, będzie pomocny w przekonaniu osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego do wyboru pociągu. Przyjazna środowisku kolej ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru. Jej rozwój jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego idealnie wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu, który za główne cele dla sektora transportowego przyjmuje znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i osiągnięcie bardziej zrównoważonego rozwoju. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł.
Informacja prasowa PKP Intercity