PKP Intercity, największy polski przewoźnik pasażerski, inwestuje w proekologiczne rozwiązania, które przynieść mogą spółce oszczędności i przyczynią się do rozwoju firmy. Przykładami takich działań jest projekt eco driving oraz pilotażowe uruchomienie paneli fotowoltaicznych na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.
Założeniem projektu eco driving jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Aby oszacować skalę potencjalnych oszczędności, PKP Intercity przeprowadziło pomiary i analizę zużycia energii przez cztery pary rozkładowych pociągów, kursujące na czterech różnych trasach. Pomiary były wykonywane przez ponad dwa miesiące. Analizy wskazują, że dzięki wdrożeniu eco drivingu potencjalna oszczędność wolumenu energii elektrycznej wyniesie kilka procent w skali roku, co bezpośrednio przełoży się na mniejsze koszty zakupy energii trakcyjnej.
Eco driving jest rozszerzeniem zakończonego w 2020 roku montażu liczników energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych PKP Intercity, realizowanych w ramach projektu Eko Podróż. Dzięki danym z liczników przewoźnik płaci za faktycznie zużywaną energię elektryczną trakcyjną, a nie za odbiegające od rzeczywistości szacunki zużycia. Dzięki licznikom możliwe jest również rozliczenie, z korzyścią dla PKP Intercity, energii elektrycznej oddanej do sieci trakcyjnej podczas procesu hamowania pojazdu trakcyjnego. PKP Intercity zyskało w ten sposób nie tylko narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia energii elektrycznej, ale również możliwość szukania potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Przewoźnik przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. Identyfikacja rzeczywistego zużycia i zarządzania nim przyczyni się do oszczędzania energii, a pośrednio do ochrony środowiska naturalnego.
Wydatki związane z zakupem energii elektrycznej trakcyjnej stanowią obecnie największą pozycję kosztową Spółki. A jeszcze niedawno wydatki na energię trakcyjną były trzecim w kolejności kosztem ponoszonym przez PKP Intercity. Aby zwiększyć konkurencyjność dążymy więc przede wszystkim do optymalizacji kosztów kupowanej energii elektrycznej i szukamy wszelkich rozwiązań, aby ten cel osiągnąć – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Wykorzystanie OZE coraz bliżej
Program inwestycyjnyPKP Intercity przewiduje m.in. inwestycje infrastrukturalne, obejmujące przebudowę 16 bocznic kolejowych w całej Polsce. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych. Ponadto PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Spółka zakończyła analizy w tym zakresie i planuje pilotażowe uruchomienie fotowoltaicznych źródeł OZE na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Celem tego działania jest zmniejszenie kosztów energii elektrycznej dostarczanej do budynków infrastrukturalnych bocznicy i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Działania podejmowane przez spółki kolejowe zmierzające do optymalizacji kosztów, w tym optymalizację zużycia energii elektrycznej dzięki inwestycjom m.in. w odnawialne źródła energii, z pewnością mogą zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora kolejowego i przyczynić się do jego dalszego, dynamicznego rozwoju – dodaje Adam Laskowski.