Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na zakup aż 20 nowych lokomotyw zasilanych elektrycznie. Przewoźnik sfinansuje inwestycje ze środków przeznaczonych na realizację strategii inwestycyjnej (mającej wartość łącznie 27 miliardów złotych).
Jakich lokomotyw szuka operator?
PKP Intercity przekazało w komunikacie, jakich pojazdów kolejowych oczekuje – będzie to 20 jednosystemowych lokomotyw elektrycznych. Mają one poruszać się z maksymalną prędkością do 160 kilometrów na godzinę. PKP Intercity wykorzysta najnowsze maszyny na trasach krajowych.
Wraz z dostawą lokomotyw PKP planuje wykupić niezbędną obsługę serwisową pojazdów. Zgodnie z ogłoszeniem utrzymanie każdego pojazdu planowane jest do pierwszej naprawy na poziomie P4 i będzie równomiernie realizowane zarówno przez przewoźnika, jak i dostawcę pojazdów.
Zasilane elektrycznie lokomotywy pozwolą w najwyższym stopniu wykorzystać ciągle unowocześnianą infrastrukturę oraz modyfikowane i nowe wagony pasażerskie. Nowe lokomotywy wpłyną również na funkcjonowanie rozkładu jazdy. PKP Intercity wzmocni rezerwy taborowe.
Plany PKP Intercity na przyszłość
Spółka PKP Intercity zaplanowała strategię inwestycyjną do roku 2030. Do tego czasu ilość lokomotyw we flocie operatora ma zwiększyć się aż o 11% względem dzisiejszego stanu. Na torowiska wyjeżdżać będzie tym samym 429 lokomotyw.
Przewoźnik dąży ponadto do coraz szybszego wprowadzania składów elektrycznych. Tak zasilanych zespołów trakcyjnych będzie 109, co oznacza niemal podwojenie dotychczasowej ilości pojazdów. Nie można zapominać o całkowitych „nowościach” w taborze krajowej spółki. Mowa tu o planowanym zakupie 38 składów piętrowych typu push-pull. Do obsługi trafi również 35 zespołów o budowie hybrydowej, które ułatwią obsługę na przykład tras częściowo zelektryfikowanych.
Dotychczas wykorzystywane wagony pasażerskie przejdą gruntowne remonty i niezbędne zabiegi modernizacyjne. Braki PKP IC uzupełni nowymi modelami. Tym sposobem do obsługi kolejowej oddanych zostanie prawie 2500 pojazdów zapewniających wysoki komfort i bezpieczeństwo podróży.
Prawdopodobnie jeszcze w tym miesiącu do PKP Intercity trafi pierwsza lokomotywa spalinowa CZ Loko – lekka maszyna manewrowa, jedna z dziesięciu zamówionych u czeskiego producenta, która będzie wykorzystywana na bocznicach kolejowych przy zestawianiu składów oraz w pracach typowo manewrowych.