W 2019 r. w województwie świętokrzyskim PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały 15 przejazdów kolejowo-drogowych. Prace, których koszt wyniósł ponad 11 mln zł, realizowane były m.in. w Połańcu i Skarżysku-Kamiennej. Działania te współfinansowane zostały ze środków UE oraz środków budżetowych.
Na skrzyżowaniach dróg z torami pojawiły się nowe urządzenia, monitoring, sygnalizacja oraz rogatki. Wszystko to oświetlone zostało nowymi, energooszczędnymi lampami. Wartość prac na wszystkich przejazdach to ok. 11,4 mln zł netto.
Co się zmieniło?
Raczyce: na dwóch przejazdach, na trasie kolejowej Włoszczowice – Chmielów pojawiły się rogatki, na skrzyżowaniach zaś ułożone zostały nowe płyty przejazdowe. Zamontowano też monitoring i oświetlenie.
Piekoszów: na ul. Chęcińskiej (linia Kielce – Częstochowa – Fosowskie) pojawiły się sygnalizatory i monitoring
Stąporkowo: na trasie Skarżysko-Kamienna – Opoczno ułożono nową nawierzchnię przejazdu z płyt. Gwarantuje ona kierowcom sprawniejsze pokonanie skrzyżowania.
Drochowo Dolne: na linii Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój zamontowana została samoczynna sygnalizacja przejazdowa, monitoring i nowe oświetlenie. O nadjeżdżającym pociągu informuje kierowców sygnalizacja. Wymieniono też jezdnię wraz z dojazdami do przejazdów i tory.
Rytwianach: na linii Rytwiany – Połaniec zamontowana została samoczynna sygnalizacja przejazdowa, monitoring i nowe oświetlenie. O nadjeżdżającym pociągu informuje kierowców sygnalizacja. Wymieniono też jezdnię wraz z dojazdami do przejazdów i tory.
Połaniec – przejazd wyposażony został w rogatki, ponadto (podobnie jak w Drochowie Dolnym i Rytwianach) zamontowana została samoczynna sygnalizacja przejazdowa, monitoring i nowe oświetlenie. O nadjeżdżającym pociągu informuje kierowców sygnalizacja. Wymieniono też jezdnię wraz z dojazdami do przejazdów i tory.
Trasa Skarżysko-Kamienna – Starachowice Wschodnie: przebudowa 8 przejazdów kolejowo-drogowych (m.in. w Skarżysku-Kamiennej w ciągu ul. 1-go Maja oraz na dwóch przejazdach w Wąchocku). Na skrzyżowaniach toru i drogi wymienione zostały tory i jezdnia, a stare urządzenia zastąpiono nowymi. Zainstalowano także kamery i oświetlenie. Dodatkowo na przejeździe w rejonie stacji Wąchock, w celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych opuszczających peron, zabudowano dodatkową rogatkę przy zejściu z peronu. Na skrzyżowaniu drogi i toru w Marcinkowie wymieniono sygnalizatory oraz nawierzchnię przejazdu. Przebudowano także zejścia z peronów na drogę, by ułatwić komunikację osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na dwóch dojazdach do przejazdów kolejowych – w Klimontowie (Warszawa-Kraków) oraz w Kijach (Włoszczowice-Chmielów) zamontowano zabezpieczenia w formie pasków akustyczno-wibracyjnych. Przez dodatkowe bodźcie – wibracje, pasy przypominają kierowcom o zbliżaniu się do skrzyżowania z torem i konieczności zachowania szczególnej ostrożności.