PKP Polskie Linie Kolejowe wspierają budowę Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Spółka przekazała elementy torów, które pozwolą na przygotowanie atrakcyjnych połączeń. Współpraca kolejarzy dużej i małej kolei to zachowanie w akcji ciekawego taboru. Niewykorzystany przez PLK sprzęt będzie także przypominał o historii kolei w Pile i Zielonej Górze.
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni otrzymało od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. elementy torów. Dzięki przekazanym materiałom, m.in. 20 tys. śrub będzie możliwy remont zabytkowej, wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej pod zarządem Towarzystwa. Efekt darowizny to korzyść dla mieszkańców i turystów. Kolejka stanowi jedną z głównych atrakcji turystycznych Żuław i Mierzei Wiślanej. W sezonie przewozi ponad 70 tys. pasażerów.
Do Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej trafiły niewykorzystywane już przez PLK m.in. szyny, śruby, wkręty. Elementy o wartości ponad 100 tys. zł mogą być wykorzystane przez „mniejszą kolej” i pozwolą na przeprowadzenie remontu torów zabytkowej kolei wąskotorowej na odcinku Koszalin-Rosnowo. Wymiana zapewni Towarzystwu utrzymanie sprawnych przejazdów kolejką.
Koło Miłośników Kolei w Pile otrzymało od PLK mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie z ich udziałem wyjątkowa ekspozycja z okazji 170-lecia kolei w mieście. Przekazane przedmioty m. in. skrzynia blokowa i dźwignie zwrotnicowe, po przeprowadzeniu renowacji, będą wykorzystywane jako elementy wystaw tematycznych.
Polskie Towarzystwo Krajoznawcze w Zielonej Górze pozyskane od PLK mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym umieści w skansenie kolei powiatowych Parku Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze. Bramka sygnałowa i semafory pochodzące z lat 30. XX w. będą kolejnymi eksponatami niezwykłej wystawy, pokazującej urządzenia kolejowe regionu.
Od 5 lat PKP PLK przekazują niewykorzystane elementy infrastruktury kolejowej i nieużywany tabor do jednostek kulturalnych, oświatowych i ośrodków promujących kolejowe tradycje w różnych rejonach Polski. Tylko w zeszłym roku szyny otrzymało Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”. Dzięki darowiźnie przejazdy Średzką Kolejką Wąskotorową nadal będą sprawne i bezpieczne. Pamiętające „dawną kolej” elementy z przejścia pod torami oraz wyeksploatowane wagony trafiły do Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej, a wagon techniczno-gospodarczy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i pulpity sterownicze do Muzeum Parowozowni Jarocin. W 2019 r. sprzęt wzbogacił szkolne pracownie dydaktyczne Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 6 w Siedlcach. Już kolejny raz przekazano tam nieużywane już na torach elementy sterowania ruchem kolejowym. Siedlecka szkoła jest jedną z ośmiu, które w ostatnich latach otrzymały sprzęt służący nauce zawodu.