PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły cztery przetargi na szacunkową kwotę 4,6 mld zł.
Postępowania dotyczą modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, stacji Ostróda, prac na linii kolejowej nr 6 na odc. Geniusze – Kuźnica Białostocka oraz przebudowy trasy Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice. Przetargi pozwolą na wybór wykonawców i realizację inwestycji.
– Dzisiaj mamy kolejne dobre wiadomości zarówno dla użytkowników i miłośników kolei, jak i dla branży budowlanej. Ruszają przetargi na długo wyczekiwane inwestycje w różnych regionach kraju. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
– Każdy z projektów, o których dzisiaj mówimy jest ważny z punktu widzenia przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Inwestujemy wszędzie tam, gdzie jest taka potrzeba i gdzie możemy sprawić, aby Polacy chętniej korzystali z transportu kolejowego – powiedział wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
– Na początku roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły już przetargi o szacowanej wartości około 11 miliardów złotych. W tej puli są dziś ogłaszane zadania za 4,6 mld zł: projekt ważny dla Katowic, aglomeracji i przejazdu przez województwo śląskie, ważne projekty na linię Chabówka – Nowy Sącz nr 104, na stację Ostróda oraz projekt istotny dla ruchu towarowego związany ze stacją Geniusze i Kużnica Białostocka – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ogłoszony przetarg na modernizację linii kolejowej nr 104 obejmuje odcinek Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznicę Klęczany – Nowy Sącz. Docelowym efektem inwestycji będzie wznowienie regularnych połączeń pasażerskich na trasie kolejowej Chabówka – Nowy Sącz, zwiększenie dostępności do kolei oraz komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Elektryfikacja wykonana na tej trasie, wpłynie korzystnie na rozwój ekologicznego transportu w województwie. Pozwoli także na przygotowanie jeszcze lepszej oferty podróży.
Na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój perony zostaną przebudowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte, dostępność dla wszystkich podróżnych zwiększy budowa przejścia podziemnego z windą. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni wymiana torów, nowe urządzenia sterowania, a także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. W Rabce Zdroju wybudowany zostanie wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i znacznie usprawni system komunikacji w obrębie ruchliwego skrzyżowania Zakopiańska – Podhalańska.
Na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja obejmuje tory i urządzenia oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne.
W Nowym Sączu, planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej (Os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.
Modernizacja stacji Ostróda obejmie przebudowę peronów, torów i przejścia podziemnego, które wydłużone będzie do ul. Słowackiego. Dostępność zapewnią windy. Powstanie stacja bez barier architektonicznych, odpowiadająca oczekiwaniom wszystkich podróżnych. Ponadto wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji. Płynniejszy przejazd składów zapewni przebudowana i wzmocniona konstrukcja pobliskiego kamienno-ceglanego mostu nad Drwęcą. Stacja w Ostródzie, po zakończeniu inwestycji, będzie dostosowana do lepszej obsługi składów towarowych o długości 750 metrów. Pozwoli to na przewóz większych ilości ładunków.