PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują linię średnicową w centrum Krakowa. Przy istniejących na niej wiaduktach pojawią się historyczne detale – zachowane oraz odtworzone.
Zabytkowy wiadukt kolejowy nad ul. Lubicz doskonale wpisuje się w historyczną część miasta. Stalowa konstrukcja po gruntownej renowacji zachowała swój charakter, a nowe tory sprostają współczesnym wymogom kolei. Zabytkowe przęsło jest odmalowane według pierwotnego wzoru. Odrestaurowane są dziewiętnastowieczne bariery i ich detale. Nad zakończonymi w sierpniu pracami czuwali konserwatorzy.
Wiadukt nad ul. Prądnicką utrzymuje sześć torów. Obiekt jest istotnym ogniwem międzynarodowej linii E30 na odcinku Kraków Główny – Kraków Główny Towarowy. Wykonana według współczesnych wymogów betonowa konstrukcja uwzględnia – zgodnie z zaleceniami służb konserwatorskich – wykorzystanie odnowionych kamiennych bloków starego obiektu, jako okładziny ścian. Widoczne na wiadukcie mosiężne barierki, to oryginalne i odrestaurowane elementy. Brakujące ozdobne przęsła odlano według historycznego wzoru. Prace drogowe przy wiadukcie zakończą się we wrześniu.
Na wiadukcie przy ul. Kamiennej okładziny murów oporowych i barierki zabezpieczające odtworzono na wzór oryginalnych elementów. O historii wiaduktów przy ul. Gromadzkiej i Morawiańskiego, w rejonie stacji Kraków Płaszów, przypominają elementy zabytkowych przęseł, wyeksponowane w nowym otoczeniu.
W niezmienionej formie tory utrzymywać będzie XIX-wieczny wiadukt nad ul. Miodową. Zbudowany z piaskowca obiekt powstał przeszło 165 lat temu. By zmieścić dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych wokół niego wzniesiono estakady kolejowe. Zwiększone bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zapewni dodatkowe przejście podziemne, które powstało w nasypie obok wiaduktu.
Lepsza komunikacja kolejowa – lokalna i międzynarodowa
Modernizacja wiaduktów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.