W pierwszym konkursie Partnerstwa Europe’s Rail JU, (2022 r.), PKP S.A. wraz z podmiotami powiązanymi przystąpiły do 4 z 6 projektów flagowych. Wówczas pozyskały dotację w wysokości prawie 6,42 mln euro. Pozwala to na realizację projektów badawczo-rozwojowych, w których pula kosztów kwalifikowanych wyniesie prawie 10,7 mln euro. Projekty uruchomione w ramach pierwszego konkursu Partnerstwa Europe’s Rail JU są realizowane od grudnia 2022 roku do końca 2026 roku. Ogłoszenie kolejnych dwóch konkursów przewidziano na rok 2025 oraz 2027.
– Budowa ekosystemu badawczo-rozwojowego przy PKP S.A. jest doskonałym przykładem nawiązania realnej współpracy pomiędzy podmiotami naukowymi a biznesem. Środki pozyskane w ramach perspektywy finansowej Horyzont Europe na realizację projektów badawczo-rozwojowych dla sektora kolejowego, dają ogromną szansę uczelniom i instytutom skupionym w ekosystemie na rozwinięcie i doprowadzenie do fazy przedwdrożeniowej, wytworzonych wcześniej idei i koncepcji naukowych. Jednocześnie możliwość współpracy w środowisku międzynarodowym i bezpośredni kontakt z podmiotami z całej Europy przy realizacji projektów badawczo-rozwojowych daje szansę pozyskania najnowszych rozwiązań i koncepcji rozwijanych przez te podmioty. Jest to jednak również ogromna szansa na to, aby polska nauka i krajowe rozwiązania, z których powinniśmy być dumni, mogły znaleźć zastosowanie w szerszej skali, na kolei w całej Unii Europejskiej – mówi Wojciech Murdzek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
Polska współpraca
W zbudowanym przez PKP S.A. ekosystemie uczestniczą, obok PKP: Akademia Górniczo-Hutnicza, Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Infrabyte sp. z o.o., Instytut Badawczy Dróg i Mostów (sieć POLTRIN), Instytut Elektrotechniki (Sieć Badawcza Łukasiewicz), Instytut Kolejnictwa (sieć POLTRIN), Warszawski Instytut Technologiczny (Sieć Badawcza Łukasiewicz), Instytut Technik Innowacyjnych EMAG (Sieć Badawcza Łukasiewicz), Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o., Państwowa Uczelnia Zawodowa im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie, PKP Energetyka S.A., PKP Informatyka sp. z o.o., Politechnika Poznańska, Poznański Instytut Technologiczny (Sieć Badawcza Łukasiewicz), International Union of Railways (UIC), a także Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie. Warto podkreślić ogromne zaangażowanie w projekt ze strony PKP Energetyka S.A., która niebawem wejdzie do Grupy PGE.
– Zakres prac, którym zainteresowane są PKP S.A. oraz podmioty z ekosystemu badawczo-rozwojowego dotyczy elementów związanych z cyfryzacją procesu obsługi pasażerów na dworcach, zapewnieniem aktualnej informacji o jak najlepszej jakości, wsparciu procesów projektowania oraz utrzymania dworców, w tym automatyzacji i wspomagania decyzji. Przedmiotem działań będą również rozwiązania wspierające ekologię, redukcję emisji gazów cieplarnianych, gospodarkę obiegu zamkniętego i poprawę efektywności energetycznej powiązanej ze zwiększeniem wykorzystania OZE do zasilania trakcji kolejowej oraz budynków. Rozpoczynane obecnie prace zakładają również wypracowanie standardów interfejsu tankowania wodoru przez pojazdy kolejowe oraz zapewnienia bezpieczeństwa tego procesu, a także wypracowanie modelu doboru właściwych usług transportowych oraz innych usług powiązanych z podróżą pasażerów – mówi dr Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A. ds. strategii i logistyki, koordynujący w PKP funkcjonowanie obszaru badań i rozwoju.