PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontują tor i przebudują perony na linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno. Tym samym zwiększą komfort i poprawią bezpieczeństwo podróżnych. Wartość inwestycji to 154 mln zł. Efekty zobaczymy w pierwszej połowie 2026 r.

PLK podpisały umowę za ponad 85 mln zł netto na roboty na dolnośląskim odcinku linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie. W nadchodzącym tygodniu spółka przekaże plac budowy wykonawcy, który rozpocznie remont wielkopolskiego odcinka, między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim. Inwestycja pozwoli utrzymać dobre parametry trasy, a w efekcie – dogodne podróże koleją.
Ruszają prace w Wielkopolsce
Modernizacja obejmie siedem stacji i przystanków kolejowych, które znajdują się na trasie. Pasażerowie zyskają lepsze warunki w Topoli, Tarchałach Wielkich, Odolanowie, Garkach, Granowcu, Sośniach i Pawłowie Wielkopolskim.
– Na wysokich peronach ustawimy wiaty i nowe ławki. Zamontujemy jasne, ekologiczne oświetlenie. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie oraz gabloty informacyjne z przydatnymi komunikatami. Z myślą o osobach mających trudności z poruszaniem się przygotujemy pochylnie, a dla niewidomych pasażerów na antypoślizgowej nawierzchni zamontujemy ścieżki naprowadzające – informują Polskie Linie Kolejowe.
Na ponad 30-km odcinku między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim wykonawca wzmocni podłoże i wymieni szyny w miejscach, które tego wymagają. Inwestycja obejmie remont 3 obiektów inżynieryjnych.
– Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie – chcemy wyremontować 6 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Topoli, Odolanowie i w Sośniach, na których kierowcy zyskają nowe urządzenia przejazdowe – dodają PLK.
Prace na Dolnym Śląsku ruszają niebawem
Umowę na drugi etap prac – na dolnośląskim odcinku torów między Międzyborzem Sycowskim a Grabownem Wielkim spółka PKP PLK podpisała 10 czerwca.
W ramach prac wykonawca przebuduje trzy perony: w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej oraz Twardogórze. Zapewni również do nich dogodny dostęp, zabudowując odpowiednie dojścia. Na 20-km trasie wyremontowana i wzmocniona zostanie nawierzchnia torowa. Wymianę przejdzie również 7 rozjazdów. Wykonane zostanie odwodnienie.
Zakres umowy obejmuje remont lub przebudowę 33 obiektów inżynieryjnych: 24 przepustów, 7 wiaduktów i 2 ścian oporowych. Na dolnośląskiej trasie bezpieczeństwo zostanie poprawione na 12 skrzyżowaniach drogi z torami. Pięć przejazdów: w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej i Twardogórze zyska dodatkowe zabezpieczenia w postaci sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.
– Na projekt „Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie” przeznaczyliśmy łącznie 154 mln zł (netto) z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – informuje zarządca infrastruktury kolejowej. – Roboty na odcinku wielkopolskim, za 68,1 mln zł (netto), na nasze zlecenie, wykona Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. z Poznania. Prace na odcinku dolnośląskim, za 85,9 mln (netto), zrealizuje konsorcjum w składzie: INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. Komandytowa, LWZ Sp. z o.o., Trakcja System Sp. z o.o. Korzystne zmiany na trasie Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski podróżni odczują już pod koniec br., kiedy planujemy zakończenie tego etapu inwestycji. Na realizację drugiego etapu wykonawca ma czas do połowy 2026 r.
Zmiany w komunikacji
Wykonawca przeprowadzi prace z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, m.in. podbijarek oraz oczyszczarek tłucznia. Zagwarantuje to właściwe wykonanie robót i zniweluje nieodzowne zmiany w ruchu na jednotorowej linii.