Po 12 latach pociągi wróciły na linię Mielec – Dębica. Pierwsi pasażerowie wyruszyli w podróż w środę 1 września. – To była wielka walka, aby przywrócić ten ruch kolejowy – podkreślił Marszałek Województwa Podkarpackiego, Władysław Ortyl w trakcie uroczystego powitania pierwszego pociągu na stacji w Mielcu.
Inauguracyjny wjazd odbył się dokładnie o godz. 5.44. Sześć minut później pociąg, z pasażerami na pokładzie, odjechał w kierunku Dębicy.
– Móc bronić tej linii, a później decydować o jej ponownym przywróceniu, budowie, teraz witać ten pociąg, który przyjechał do Mielca – towarzyszą temu wielkie emocje – zapewniał marszałek Władysław Ortyl.
Pociągi wróciły na linię nr 25 łączącą Padew Narodową z Mielcem i Dębicą po 12 latach przerwy. Jest to możliwe dzięki inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 400 mln zł. Koszt pierwszego etapu – Mielec – Dębica – wyniósł 243 mln zł. Drugi etap Mielec – Padew Narodowa – jest kontynuowany obecnie.
Mielec – Dębica
W ramach zadania przebudowano 32 km torów kolejowych. Na stacji Mielec zbudowano peron oraz przejście podziemne wyposażone w windy. Wykonawca kończy prace na stacjach i przystankach Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Powstało także 11 nowych obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia przejazdy kolejowo-drogowe na wspomnianej linii.
Dzięki inwestycji zwiększy się także prędkość pociągów – składy osobowe pojadą z prędkością 120 km/h, towarowe – 80 km/h. Z Mielca do Dębicy pojedziemy w 35 minut.
Inwestycje PLK na trasie Mielec – Dębica objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa – Dębica Osobowa. Przebudowano 6 mostów i ponad 30 przepustów, m.in. w Mielcu, w Przecławiu, w Tuszymie, w Brzeźnicy.
Mielec – Padew Narodowa
Wiosną 2021 r. PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację odcinka Padew Narodowa – Mielec. Prace obejmą m.in. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu w Mielcu. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. Otwarcie ofert nastąpiło 9. sierpnia 2021 r., wpłynęło łącznie 16 ofert, aktualnie trwa ich ocena i weryfikacja.
W Mielcu pojawi się także nowy wiadukt drogowy, który zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziomie szyn. Zwiększy to bezpieczeństwo w mieście i usprawni komunikację. Planowana jest także przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych.
Zadaniem wykonawcy – który jest wyłaniany w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To kolejne udogodnienie w obszarze mieleckiej stacji.
Ujęte w przetargach prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec mają planowo rozpocząć się w I kwartale 2022 r. a na budowę przejścia podziemnego w Mielcu – w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł.