Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Po 12 latach pociągi wróciły na linię Mielec – Dębica [ZDJĘCIA]

W trakcie uroczystego otwarcia linii kolejowej MielecDębica podkreślono starania samorządowców o przywrócenie wspomnianego połączenia.

– To była wielka walka, aby przywrócić ten ruch kolejowy – mówił marszałek województwa. Uruchamiamy połączenia na tej linii w ograniczonym zakresie, dlatego, że ta inwestycja trwa i będzie trwała. Wybraliśmy na uruchomienie połączeń 1 września, bo na pewno z tego połączenia będzie korzystać ucząca się młodzież. Ta linia kolejowa łączy kilka miejsc i obszarów wpisanych w specjalną strefę ekonomiczną – to również ma duże znaczenie – podkreślał marszałek Ortyl.

 

W przywrócenie połączeń kolejowych w Mielcu zaangażowany był przez wiele lat europoseł Tomasz Poręba.

– Kiedy w 2009 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję, aby powiedzieć o tym, że trzeba przywrócić te połączenia, niewielu wierzyło, że będzie to możliwe, że nam się to uda – mówił europoseł. – Dzisiaj po 12 latach jesteśmy w miejscu, gdzie znowu do Mielca przyjeżdża pociąg, stoimy na odremontowanym peronie. To jest coś, co możemy wspólnie świętować! Nie stanęliśmy w miejscu, byliśmy uparci, chcieliśmy tej kolei i dzisiaj tę kolej mamy. Dziękuję marszałkowi Ortylowi i władzom PLK bez których ta inwestycja nie byłaby możliwa.

W trakcie uroczystości głos zabrał także parlamentarzysta Fryderyk Kapinos.

Mielec, powiat mielecki ma kolejowe okno na świat – mówił poseł Kapinos.

Rozwój jest tam gdzie można dojechać, więc ważne są wszystkie połączenia, drogowe, a także te kolejowe.

– Ruszyła L25 na odcinku Mielec-Dębica. To największy kwotowo projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego – mówiła z kolei Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

 

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślał, że Mielec bardzo długo czekał na połączenie kolejowe. A nie byłoby go, gdyby nie zaangażowanie wielu osób.

Chcę zagwarantować jako członek rządu, że nadal będziemy robić wszystko, aby usprawniać komunikację w naszym kraju. Przed nami kolejne duże inwestycje – zarówno drogowe jak i kolejowe – zapewniał minister Weber.

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK mówił z kolei o inwestycjach kolejowych, podobnych do tych w Mielcu, gdzie połączenia kolejowe zostały zlikwidowane.

-Od 2016 roku – to jest data symboliczna – przestaliśmy zwijać kolej, a rozpoczęliśmy jej rozwijanie. Kilkaset kilometrów linii, które przywróciliśmy, myślę, że w najbliższych latach ta liczba się podwoi. Co do Mielca to był on trzecim co do wielkości miastem w kraju wykluczonym kolejowo. I wraca dzisiaj na tę mapę – mówił prezes Merchel

 

Gratulacje z okazji uruchomienia połączeń Mielec-Dębica złożył  Christopher Todd – dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej:

– Cieszę się, że mieszkańcy Podkarpacia oraz inni pasażerowie skorzystają na nowym połączeniu i skróconym czasie podróży koleją w bardziej komfortowych warunkach. Gratuluję powrotu Mielca na mapę pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce i cieszę się, że Komisja Europejska mogła przyczynić się do tego sukcesu – przekazał Christopher Todd.

Kolej w Mielcu pojawiła się już w 1887 roku. Linię kolejową wraz z niewielkim budynkiem dworca wybudowało Towarzystwo Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Później rozwój kolei nastąpił wraz z rozwojem Centralnego Okręgu Przemysłowego. Koniec lat 90-tych XX wieku to konieczność remontów. Także z racji szkód wyrządzonych przez powódź. Brak funduszy i zły stan techniczny kolejowej infrastruktury powodują, że w sierpniu 2009 roku połączenia pasażerskie z Mielca zostają zlikwidowane. Przez cały ten czas trwają usilne starania, aby przywrócić połączenia. Udaje się to po 12 latach.

Dodaj komentarz