Pociągi wracają do uzdrowisk ziemi kłodzkiej. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły pierwszy etap prac torowych między Kłodzkiem a Dusznikami-Zdrojem. Zrealizowanie zadania w 2026 r. skróci czas podróży z Kłodzka do Kudowy-Zdroju. Wartość inwestycji to ponad 100 mln zł.
W ramach pierwszego etapu prac na linii kolejowej nr 309 między stacją Kłodzko Nowe a Duszniki-Zdrój, modernizację przeszło 13 km torów. Od teraz pociągi mogą zwiększyć prędkość z 60-80 km/h do 120 km/h na wybranych odcinkach oraz bezpieczniej przejechać górzysty teren.
Od września do stycznia wykonawca poprawiał stan torowiska, trzech mostów, wiaduktu i ściany oporowej. Zamontował pięć rozjazdów – jeden w Kłodzku i cztery w Polanicy-Zdroju. Wykonał również odwodnienie i położył nową nawierzchnię na 19 przejazdach kolejowo-drogowych. Przy użyciu 40 specjalistycznych maszyn kolejarze wymienili 20 tys. podkładów, wysypali 60 tys. ton tłucznia i rozłożyli blisko 6 tys. m² siatek antyerozyjnych zabezpieczających sieć kolejową przed osuwaniem się kamieni.
Prace a powódź
Zmagali się także z powodzią – wielka woda zniszczyła 500-metrowy odcinek linii kolejowej między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Kolejarze, gdy tylko warunki na to pozwoliły, w szybkim tempie odbudowali nasyp i tory na początku trasy. Prace prowadzono dwuzmianowo – zarówno w ciągu dnia, jak i po zmierzchu. Zaangażowanie ekip pozwoli przywrócić ruch kolejowy przed feriami.
Kolejny etap
Drugi etap zadania obejmuje prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna automatyka pozwoli na sprawniejsze i jeszcze bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Na stacji Polanica-Zdrój wyeksploatowane mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami elektronicznymi.
Poprawi się także poziom bezpieczeństwa na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w powiecie kłodzkim – między Kłodzkiem, Polanicą-Zdrojem i Dusznikami-Zdrojem. Skrzyżowania zostaną wyposażone w dodatkowe sygnalizatory świetlne i dźwiękowe.
Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa-Zdrój to malownicza górska trasa, z której chętnie korzystają nie tylko mieszkańcy gmin Polanica-Zdrój, Lewin Kłodzki, Duszniki-Zdrój, Kudowa-Zdrój i Szczytna, ale także turyści i kuracjusze odwiedzający Dolny Śląsk. Po zakończeniu inwestycji w 2026 roku pociągi pojadą do Kudowy-Zdroju o 10 minut szybciej niż dotychczas. Projekt o wartości 105 mln zł jest finansowany ze środków budżetowych.