Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego zwiększają dostępność i znaczenie kolei na Podkarpaciu.
– Dzięki przedsięwzięciu, po 12 latach wróciły pociągi pasażerskie na trasę Mielec – Dębica. Kolejne zadanie zapewni wznowienie połączeń kolejowych z Mielca do Padwi. Powstaną nowe możliwości komunikacji, które poprawią poziom życia mieszkańców. Lepsze warunki będą także w przewozach towarów – powiedział Piotr Majerczak, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Chorzelów, Jaślany, Tuszów Narodowy – wygodny dostęp do pociągów
Na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy podróżni wygodnie wsiądą do pociągów. Wybudowane zostaną nowe, odpowiednio wyższe perony. Przewidziano jasne oświetlenie oraz wiaty i ławki. Podróże ułatwią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, z szerokimi dojściami, zabezpieczonymi barierkami. Ułatwieniem dla podróżnych niewidomych i niedowidzących będą ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze.
Nowy wiadukt w Mielcu – korzystne rozwiązanie komunikacyjne
Nowy wiadukt drogowy w Mielcu przy ul. Sienkiewicza zapewni bezkolizyjną komunikację. Obiekt zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową w mieście.
Przygotowanie odcinka Padew – Mielec do ruchu pociągów przewidziano do końca bieżącego roku. Zakończenie wszystkich prac, w tym przy budowie wiaduktu drogowego, zaplanowano w I kwartale 2023 r.
Rozwój kolei na Podkarpaciu
Reaktywowanie trasy Mielec – Dębica we wrześniu 2021 r. zwiększyło już możliwości kolei w województwie podkarpackim. Po dwunastoletniej przerwie można korzystać z krótszych niż przed laty połączeń kolejowych. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei. Zmodernizowane stacje i przystanki ułatwiają obsługę wszystkim pasażerom.
Inwestycja kolejowa korzystnie zmienia również warunki komunikacji drogowej. W Mielcu, wybudowane przejście przez tory łączące ul. Benedyktyńską i ul. Szarych Szeregów, to istotne ułatwienie dla mieszkańców. Jeszcze w kwietniu ma być udostępnione dla pieszych i rowerzystów. Na mieleckiej stacji, dodatkowym ułatwieniem dla mieszkańców będzie drugie przejście podziemne. Bezkolizyjny trakt pod torami znajdzie się w ciągu ulic Drzewieckiego – Skargi i połączy osiedla znajdujące się po przeciwległych stronach stacji. Nowy obiekt powstanie pod koniec bieżącego roku i zapewni bezpieczną oraz wygodną komunikację.
Reaktywowanie linii Padew – Mielec – Dębica korzystnie wpływa na rozwój kolejowych przewozów towarowych. Dzięki inwestycji jest lepsze połączenie podkarpackich stref ekonomicznych z innymi regionami.