RK: 27 kwietnia odebraliście pierwszego Linka od Pesa. Sumarycznie ma być ich pięć. Jak ocenia Pan ten pojazd? KZ: To pierwszy z pięciu tego typu pociągów, które będą jeździć w barwach POLREGIO. Dlaczego akurat Link? Jest to nowoczesna i doceniona przez pasażerów jednostka, która zapewnia wysoki komfort podróżowania, a to jest jeden z naszych priorytetów – podnoszenie jakości usług poprzez unowocześnianie taboru. Warto też dodać, że pociągi mają dedykowane strefy dla najmłodszych pasażerów, którzy dopiero zaczynają przygodę z koleją.
RK: Poza Linkami – jakie są plany taborowe Spółki?
KZ: Jak już wspomniałem, pod koniec kwietnia odebraliśmy pierwszego nowego Linka. W następnej kolejności modernizowane będą elektryczne zespoły trakcyjne, ale też kupowane zupełnie nowe, wyprodukowane przez polskie firmy składy elektryczne. W sumie do końca przyszłego roku (2018) na tory trafi ponad 50 pojazdów objętych programem modernizacji floty ujętym w Planie Restrukturyzacji. Ostatnim etapem tej modernizacji jest unowocześnienie pięciu pojazdów serii ED72 z opcją rozszerzającą o kolejne siedem. Termin składania ofert w ogłoszonym już przetargu to 29 maja 2017 r. Dzięki wsparciu naszego głównego udziałowca, czyli ARP, możemy planować także dalszą przyszłość i po zakończeniu restrukturyzacji naprawczej oraz zbudowaniu dobrych fundamentów dla działalności operacyjnej Spółki sięgnąć dalej i przejść po raz pierwszy w historii Spółki do restrukturyzacji rozwojowej. Za wcześnie, żeby mówić o szczegółach, ale już teraz mogę powiedzieć, że zgłosiliśmy zapotrzebowanie na 230-240 nowych trój- i czteroczłonowych składów elektrycznych oraz ok. 30 hybrydowych elektryczno-spalinowych zespołów trakcyjnych.
RK: Działania POLREGIO to także integracja przewozowa. Jaki jest cel takich działań?
KZ: Cel jest prosty: stworzenie atrakcyjnej oferty. Dzięki odpowiedniemu skomunikowaniu pociągów i autobusów, przygotowaniu zintegrowanej oferty (jednego biletu) dla pasażera, jest ona atrakcyjniejsza niż te same oferty świadczone oddzielnie. Raz, że będzie taniej, dwa – szybciej. Stąd w połowie stycznia br. Zarząd POLREGIO oraz przedstawiciele siedmiu przewoźników autobusowych z różnych regionów kraju podpisali list intencyjny o współpracy w zakresie integracji transportu kolejowego i komunikacji autobusowej. Przewoźnicy zadeklarowali rozwój kooperacji w zakresie koordynacji oferty przewozowej i zintegrowania informacji o rozkładach jazdy na wybranych trasach. Kolejne etapy to sprzedaż biletów z wykorzystaniem jednej platformy sprzedażowej oraz stworzenie zintegrowanej oferty taryfowej. Dzięki tym działaniom POLREGIO stało się realizatorem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Ministerstwa Rozwoju, w której transport publiczny, a w szczególności ten integrujący różne środki transportu zgodnie z oczekiwaniami podróżnych, zajmuje szczególne miejsce.
RK: Wspólne połączenia i wspólny bilet. Myśli Pan, że w dłuższej perspektywie utrzymacie obecny stan lub rozwiniecie ten trend, wchodząc w mariaż z innymi przewoźnikami autobusowymi?
KZ: Rozwój współpracy z PKS-ami to obecnie priorytet w zakresie integracji z innymi niż pociąg środkami lokomocji. Pierwszym porozumieniem była umowa z Polbus PKS Wrocław, w ramach której na jednej z nocnych linii autobusowych honorowane są nasze bilety. Pociągi w tych godzinach nie kursują, ale dzięki porozumieniu pasażerowie posiadający bilety miesięczne mają dostęp do transportu zbiorowego przez całą dobę i nie muszą za to dopłacać. Niedawno podpisaliśmy także umowę z PKS Ostrowiec Świętokrzyski, dzięki której mieszkańcy regionu i wszyscy, którzy chcą odwiedzić atrakcje turystyczne województwa świętokrzyskiego, w tym Zamek Krzyżtopór, Rezerwat Archeologiczny „Krzemionki” czy Bałtowski Kompleks Turystyczny, zyskali dostęp do zintegrowanych połączeń kolejowo-autobusowych. Godziny kursowania autobusów do miejscowości turystycznych zostały zsynchronizowane z rozkładem jazdy naszych pociągów. Równie istotna jest możliwość zakupu biletu na taką łączoną trasę w ramach jednej transakcji za pośrednictwem portalu e-podróżnik. W kolejce czekają już kolejni przewoźnicy. Zamierzamy też rozwijać współpracę z organizatorami komunikacji miejskiej. Takie rozwiązania funkcjonują już m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Wrocławiu, Trójmieście i Opolu.