Mówiąc o ekologii i kolei, rozmówcy nawiązali także do akcji „Tiry na tory”, poruszając temat m.in. transportu intermodalnego i modernizacji linii kolejowych do portów morskich.
Jak dziś rozwija się branża transportowa na kolei? Jakie stoją przed nią wyzwania? O tym mówił Prezes Zarządu PKP Cargo Czesław Warsewicz.
– Przewóz towarów torami jest mocno skorelowany z rozwojem gospodarczym – podkreślał Czesław Warsewicz. – Polska gospodarka zakłada wzrost PKB w roku 2020 na ok. 4 proc. Wynik ten zbliżony jest do rozwoju gospodarczego Chin. Na taki wzrost wpływają dwa czynniki – konsumpcja i inwestycje. Przewóz ładunków jest mocno skorelowany ze wzrostem gospodarczym. W roku 2020 kolejowe inwestycje transportowe mają wynieść 37 mld zł, a w kolejnych latach prawie 40 mld. To pokazuje ogrom zadań, jakie przed nami stoją.
W polskiej gospodarce jednym z głównych obszarów ekspansji są państwa Trójmorza. Wymiana handlowa na rynku europejskim i azjatycko-europejskim będzie wpływać m.in. na poszerzenie możliwości rozwoju gospodarki w Polsce.
Jednak rozwój to w dużej mierze inwestycje. O nowych inwestycjach w tabor i zwiększonym zainteresowaniu koleją mówił Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
– Inwestycje w tabor i modernizacje stacji postojowych zwiększają zainteresowanie koleją – świadczy o tym dynamiczny wzrost liczby pasażerów – mówił prezes Chraniuk. – W stosunku roku 2015 i 2019 wzrost ten był na poziomie 57 proc. W tym czasie zrealizowaliśmy dziesiątki umów na modernizacje wagonów i lokomotyw. Kontrakty zawarliśmy z firmami zarówno polskimi, jak i zagranicznymi. Na podstawie badań satysfakcji podróżnych odnotowujemy też coraz lepsze wyniki. Podkreślane w nich są: czystość w pociągach, dostępność połączeń, czy komfort podróży. Wsłuchujemy się w głos pasażerów i wykorzystujemy przekazane przez nich informacje.
Za przykład Marek Chraniuk podał zainstalowanie w pociągach Pendolino sieci bezprzewodowego internetu Wi-Fi.
– Nie tak dawno mówiło się o braku w Pendolino Wi-Fi – mówił. – Wprowadzenie tego rozwiązania nie było łatwe, ale zostało zrealizowane. Dziś jest to projekt sprawdzony i niezawodny.
Podobnym projektem może być także wspólny bilet.
– Ten produkt wciąż się rozwija. To duży sukces, realizowany pod kierownictwem prezesa Krzysztofa Mamińskiego. Przy naszym wspólnym zaangażowaniu, pasażer otrzymuje to, co dla niego jest najlepsze. I to jest powód, dla którego Polacy wracają na kolej – podkreślał prezes Chraniuk.