Pasażer

Polski Hyperloop w finale konkursu SpaceX

Hyper Poland University Team, ekipa złożona ze studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej, poszukują funduszy potrzebnych na budowę ultraszybkiej kapsuły Hyperloop. Prototyp weźmie udział w finale międzynarodowego konkursu firmy SpaceX inspirowanego przez Elona Muska.

Zawody Hyperloop Pod Competition to rywalizacja, której celem jest wyłonienie najlepszej akademickiej konstrukcji kapsuły Hyperloop, która w przyszłości umożliwi podróżowanie z prędkością ok. 1000 km/h. Polski zespół tworzą studenci Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej oraz Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów i trzech innych Kół Naukowych z Politechniki Warszawskiej. Projekt Hyper Poland University Team to kapsuła w skali 1:1, przypominająca sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędem maja być silniki elektryczne, a sama konstrukcja ma się poruszać zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h, natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h.

W konstrukcji zastosowano stopy aluminium, magnezu oraz kompozyty węglowe, w efekcie czego konstrukcja będzie bardzo lekka, ale zarazem bardzo wytrzymała. Z powodów bezpieczeństwa kapsuła zostanie wypo- Hyper Poland University Team, ekipa złożona ze studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej, poszukują funduszy potrzebnych na budowę ultraszybkiej kapsuły Hyperloop.

Prototyp weźmie udział w finale międzynarodowego konkursu firmy SpaceX inspirowanego przez Elona Muska. Polski Hyperloop w finale konkursu SpaceX sażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa Polska ekipa jest jedyną z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, a zarazem jedną z czterech europejskich, które zakwalifikowały się do finału zawodów.

Problemem w budowie kapsuły są jednak koszty. Żeby wybudować prototyp kapsuły, a następnie wyjechać na konkurs do Stanów Zjednoczonych, potrzeba minimum 150 tys. złotych. Zgromadzenie takich środków to duże wyzwanie dla zespołu złożonego ze studentów, dlatego postanowili oni zbierać pieniądze na portalu crowdfundingowym. Zawody Hyperloop Pod Competition odbędą się pod koniec sierpnia 2017 roku w Kalifornii. 24 zespoły z całego świata, które zakwalifikowały się do finału, będą wówczas testować swoje kapsuły na specjalnie przygotowanym torze. Ma on długość ok. 1,5 kilometra i średnicę 2 metrów.

Opracowane przez studentów konstrukcje mają osiągnąć jak największą prędkość, by potem bezpiecznie wyhamować.

RK

Materiał ukazał się w Raporcie Kolejowym 4/2017

Dodaj komentarz