Inwestycje taborowe zrealizowane w 2023 roku były dużym wyzwaniem, jednak wizja długoterminowych zmian w jakości naszych usług okazała się skuteczna. Wszystkie podpisane przez nas umowy czy zrealizowane kontrakty miały jasny cel. Poprawa warunków podróżowania. Cieszymy się i napawa nas to dumą, że PKP Intercity ma także możliwość realizacji swoich planów inwestycyjnych wraz z polskimi producentami – komentuje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
W ramach strategii PKP Intercity zawarło większość kontraktów z polskimi producentami taboru. Jednym z nich jest nowosądecki NEWAG, z którym spółka podpisała w grudniu tego roku umowę o wartości 1,17 mld zł na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Z kolei w marcu 2023 roku zawarła umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Realizacja obu kontraktów sprawi, że w parku taborowym przewoźnika znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta.
Kolejnym polskim producentem, z którym współpracuje narodowy przewoźnik jest poznańska spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. W październiku 2023 roku PKP Intercity podpisało z nią umowę o wartości ponad 200 mln zł na naprawy 32 wagonów. Pod koniec 2023 r. spółki podpisały kolejną umowę, tym razem na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów, które po zakończeniu będą wielofunkcyjnymi pojazdami typu COMBO. Wartość całego kontraktu wynosi 461 mln zł brutto.
Nie tylko tabor, lecz także infrastruktura
PKP Intercity w ramach strategii inwestuje także w nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne. W samym 2023 r. łączna wartość podpisanych kontraktów wyniosła blisko 34 mln zł netto. Jednym z takich projektów zrealizowanych w roku 2023 jest rozpoczęta w marcu budowa ekologicznej sezonowej myjni automatycznej w Krakowie, która powstała w zaledwie 7 miesięcy. Jej wybudowanie umożliwiło kompleksowe czyszczenie pociągów rozpoczynających swój bieg w stolicy Małopolski, a także zabezpieczenie podwozi pociągów przed oblodzeniem w sezonie zimowym.
Realizacja własnych inwestycji infrastrukturalnych pozwala PKP Intercity przede wszystkim na stałe podnoszenie standardu oraz optymalizację procesów utrzymania taboru. 34 mln zł netto zakontraktowane tylko w 2023 roku na rozwiązania infrastrukturalne pokazują, że skutecznie te postanowienia są procesowane – dodaje Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
W minionym roku ogłoszony został także przetarg na modernizację stacji postojowej w Przemyślu, gdzie również powstanie ekologiczna myjnia całoroczna. Będzie to największa inwestycja infrastrukturalna przewoźnika. Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe mycie taboru, podgrzewanie składów, a przede wszystkim usprawnienie pracy całej stacji Przemyśl Główny. PKP Intercity zabezpieczyło na tę inwestycję 383 mln zł brutto.
Cyfrowa rewolucja w PKP Intercity
W mijającym roku spółka intensywnie rozwijała swoje kompetencje cyfrowe, które znacząco ułatwiły dostęp klientom do biletów. Efektem prac jest między innymi wprowadzona z początkiem stycznia 2023 roku aplikacja mobilna PKP Intercity, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród pasażerów. Za jej pośrednictwem sprzedano ponad 2,7 mln biletów. Aplikacja została pobrana już łącznie blisko 1,1 mln razy ze sklepu Google Play oraz App Store. Wartość sprzedanych biletów za jej pośrednictwem wyniosła z kolei ponad 160 mln złotych.