Linia kolejowa 207 jest jednym z kluczowych odcinków dla ruchu lokalnego w województwie kujawsko-pomorskim. Na całym dwudziestokilometrowym odcinku zostały już ułożone nowe tory, trwają prace przy budowie nowych peronów. Zakończenie prac ma nastąpić pod koniec roku.
Warta blisko 180 milionów złotych inwestycja, która pozwoli rozwijać tu prędkość pociągów do 120 kilometrów na godzinę (pociągi pasażerskie), a także 80 km/godz. (pociągi towarowe). Obecnie obowiązujące prędkości to adekwatnie 90 i 40 km/godz. Zrealizowane prace powinny uczynić kolej bardziej atrakcyjnym środkiem transportu publicznego na tej podmiejskiej linii. Poza generalnym remontem samego torowiska obejmuje również głęboką modernizację przystanków kolejowych w Łysomicach i Grzywnie oraz przeniesienie przystanku w Ostaszewie Toruńskim bliżej centrum miejscowości, budowę przystanku na toruńskim osiedlu Jar oraz przebudowę towarzyszącej infrastruktury technicznej i przejazdów kolejowo-drogowych.
Obecnie wykonawca, którym jest firma Porr Polska, prowadzi prace na przystankach w Łysomicach, a także w Grzywnie, gdzie powstają nowe perony. Rozpoczął też prace związane z budową w nowym miejscu przystanku w Ostaszewie, gdzie pociągi będą się zatrzymywać przy 125-metrowym peronie.
Zaplanowany przystanek na Jarze to oferta dla mieszkańców tej części Torunia, a także pracowników zlokalizowanych tu firm, m.in. Neuki (wykonawca zbuduje go na wysokości biurowca toruńskiego dystrybutora farmaceutyków). Tu wciąż trwa na razie procedura administracyjna poprzedzająca rozpoczęcie prac.
Rewitalizacja trasy jest jednym z największych projektów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Inwestorem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Linia Toruń-Chełmża w liczbach:
- wartość inwestycji: 180 mln zł,
- 20 km nowych torów,
- modernizacja 2 przystanków,
- 2 nowy przystanek,
- 1 przystanek przeniesiony.