Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Powstaje nowa stacja – Olsztyn Główny

Sukcesywnie posuwają się prace na stacji kolejowej w Olsztynie. Dzięki wsparciu środków unijnych powstają nowe perony i przejścia oraz windy. Efekt końcowy wydatnie zwiększy komfort obsługi pasażerów.

Demontaż peronu nr 3 (fot. Andrzej Puzewicz / PKP PLK)
Demontaż peronu nr 3 (fot. Andrzej Puzewicz / PKP PLK)

Postępy w pracach

Przybywa nowych torów przy olsztyńskich peronach oraz na wschodnim wyjeździe ze stacji w kierunku m.in. Ułożono już ok. 6 km torów, a także zamontowano 26 rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów.

Na budowie pracują dziesiątki maszyn – koparki, dźwigi, palownice, walce, podbijarki torowe do regulacji torów i rozjazdów, jak również pociąg sieciowy. Pracownicy ustawiają kolejne słupy i bramki sieci trakcyjnej. Rozwieszono już 2000 m nowej sieci trakcyjnej. Prace postępują także w zakresie sterowania ruchem kolejowym. Położono setki metrów przewodów i okablowania.

Budowane jest nowe przejście podziemne od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które umożliwi dodatkowy dostęp na perony. Mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają wygodne dojście – dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się. Przejście o długości 140 metrów będzie szersze oraz wyższe. Powstały trzy betonowe segmenty obiektu o łącznej długości ok. 16 metrów.
Wykonawca kończy demontaż ostatnich zabytkowych elementów wiaty, a także balustrad z peronu nr 3. Historyczne obiekty są zabezpieczane na zapleczu budowy. Będą oczyszczone, odrestaurowane i po uzgodnieniu z konserwatorem pomalowane na odpowiedni, podkreślający historyczne walory, kolor.

Efekt inwestycji

Modernizacja stacji Olsztyn Główny zapewni podróżnym oczekiwany komfort obsługi. Przede wszystkim osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp na perony. Ułatwieniem będą windy oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Ponadto lepszą informację dla podróżnych zapewnią wyświetlacze i nowe nagłośnienie.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ok. 400 mln zł realizowana jest ze współudziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 roku.

Dodaj komentarz