PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały pierwszy etap realizacji Programu Kolej Plus. Szczegóły omówili na konferencji prasowej prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel oraz wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.
Do Programu Kolej Plus złożono prawie 100 wniosków o łącznej wartości niespełna 25 mld zł. Kwota ta ponad czterokrotnie przewyższa założoną na początku sumę 5,6 mld zł.
– To informacje, które z całą pewnością nas cieszą, bowiem, gdy inaugurowaliśmy projekt, niewielu wierzyło w jego powodzenie – mówił wiceminister Bittel. – Teraz przed nami praca związana z analizą wniosków, ustanawianiem zakresów prac i wyborem przedsięwzięć, które zrealizujemy. Jestem pewien, że czas ten wykorzystamy tak, by podjęte przez nas decyzje były jak najlepsze z punktu widzenia organizacji transportu kolejowego i mieszkańców.
Program Kolej Plus to kolejny projekt kolejowy, realizowany by odbudować potencjał polskich kolei.
– Program Kolej Plus na początku budził wiele emocji i obaw Polaków – mówił prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel. – O pełnym sukcesie projektu będziemy mówić w roku 2028, kiedy sfinansowane zostaną wszystkie zakwalifikowane wnioski.
Budżet programu to 5,6 mld zł. Środki samorządowe dofinansują realizację danego zadania kwotą 15 proc.
Do Programu zgłoszono 96 wnioski: 71 to projekty liniowe (m.in. rewitalizacja linii kolejowych), 25 to projekty punktowe (m.in. budowa przystanków kolejowych). Ich wycena dokonana została przez zgłaszające samorządy.
– Najbliższy czas chcemy wykorzystać na analizę nadesłanych wniosków – mówił Ireneusz Merchel. – Przed nami rozmowy z wnioskodawcami w celu wyjaśnienia ewentualnych niejasności. W listopadzie przeanalizujemy dokumenty i podejmiemy kluczowe decyzje.
W ramach Programu Kolej Plus wnioskodawcy chcą zrewitalizować lub zbudować łącznie 2 tys. km linii kolejowych. Rekordzistą, jeżeli chodzi o liczbę złożonych wniosków, jest województwo śląskie (19), jeżeli chodzi o wartość złożonych wniosków, przoduje województwo mazowieckie – koszt działań oszacowanych w 9 wnioskach wynosi mniej więcej tyle, ile przeznaczono na cały program. Najmniej wniosków złożyło woj. świętokrzyskie.
Samorządy województw złożyły łącznie 55 wniosków, samorządy miast – 27, powiatów – 1, gmin -11. Przedstawiciele stowarzyszeń nadesłali 2 wnioski.
Wnioski:
- 14 wniosków dotyczy budowy nowych linii kolejowych
- 26 wniosków dotyczy odbudowy linii kolejowych
- 31 wniosków dotyczy modernizacji linii, które działają obecnie w ograniczonym zakresie
- 20 wniosków dotyczy budowy przystanków kolejowych
- 1 wniosek dotyczy budowy mijanki kolejowej