Inwestycje Pasażer

Przebudowa dworca w Kołobrzegu zakończona [ZDJĘCIA]

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego w Kołobrzegu. Prace w obiekcie trwały prawie 1,5 roku. Co się zmieniło? Budynek odzyskał wiele historycznych detali, dawny wygląd i kształt zyskała także 17,5 metrowa wieża z iglicą. Poprawiono także komfort podróżnych. Szczegóły przedstawiła spółka PKP S.A.

Dworzec kolejowy w Kołobrzegu (fot. PKP S.A.)
Dworzec kolejowy w Kołobrzegu (fot. PKP S.A.)

Pochodzący z 1904 roku dworzec odzyskał wiele historycznych detali, a także stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów. Dawny wygląd i kształt odzyskała 17,5-metrowa wieża zegarowa. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX wieku zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła i wysoka iglica. W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, w elewacji od strony miasta. Doskonale prezentują się odtworzone na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.

Dworzec w Kołobrzegu – wnętrze

We wnętrzu dworca połączono w aranżacji elementy historyczne i nowoczesność. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych w designie kolistych „aureoli”. Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu podróżni znajdą kasy biletowe, a tuż przy nim przestronną i jasną poczekalnię. Ją równie urządzono nowocześnie i wyposażono w metalowe ławki w kolorze antracytowym, zegar oraz elektroniczne tablice. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi oraz lokale na wynajem. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.

– Dzięki zakończonej przebudowie dworzec w Kołobrzegu odzyskał wiele historycznych detali, w tym m.in. kopułę na 17,5 metrowej wieży. Wyposażono go również w nowoczesne rozwiązania, które pozytywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki przebudowie dworzec stał się również przyjazny środowisku, gdyż jest on częściowo zasilany z energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych. W budynku wprowadzono również m.in. energooszczędne oświetlenie i rozwiązania redukujące straty ciepła – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Dworzec przyjazny osobom niepełnosprawnym

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji dworzec stał się bardziej komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami. Po wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowano różnicę w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych w poruszaniu się po obiekcie są oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Z myślą o osobach na wózkach i pasażerów z wózkami dziecięcymi zlikwidowano progi i zamontowano automatykę sterującą drzwiami.

Ekologia i bezpieczeństwo

Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim szereg rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła – takie jak nowa stolarka okienna i drzwiowa, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. „Zieloną” energię elektryczną dworzec pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej znajdującej się w sąsiedztwie budynku. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.

Dodaj komentarz