PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły raport dot. stanu infrastruktury kolejowej na w południowo-zachodniej Polsce [20.09]. Przerwa w ruchu spowodowana powodzią dotyczy 3 odcinków tj. Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto, Nysa – Prudnik oraz linii Głuchołazy-Mikulowice (granica państwa). Ponowna kontrola szlaku przez pracowników PLK wykazała podmycie toru. – Niezwłocznie przystąpimy do naprawy. Ruch na tym szlaku nie został wznowiony – informuje spółka.
Ruch pociągów wstrzymany jest na 3 odcinkach linii lokalnych.
- Nysa – Prudnik
- Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto
- Głuchołazy – Mikulowice
Nieprzejezdne są przejścia graniczne z Czechami: Chałupki – Bohumin, Głuchołazy i Cieszyn. Częściowo przywrócony został ruch pasażerski na przejściu granicznym Zebrzydowice – Petrovice.
Do piątku 20 września udrożniliśmy 26 odcinków linii kolejowych:
1. stacja Głuchołazy
2. Otmuchów – Paczków
3. Paczków – Kamieniec Ząbkowicki
4. Mizerów – Gierałtowice
5. Milicz – Zduny
6. Chałupki – Racibórz
7. Chałupki – Wodzisław Śląski
8. Piwniczna – Wierchomla
9. Brzeszcze Jawiszowice – Czechowice-Dziedzice
10. Rybnik Niewiadom – Rydułtowy
11. Łambinowice – Nysa
12. Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój
13. Dąbrowa Niemodlińska – Lewin Brzeski
14. Nysa – Brzeg
15. Szklarska Poręba – Piechowice
16. Dzierżoniów Śląski – Mościsko Dzierżoniowskie
17. Jelenia Góra Zachodnia – Jelenia Góra Sobieszów
18. Kobierzyce – Sobótka
19. Ścinawka Średnia – Ludwikowice Kłodzkie
20. Głogówek – Racławice Śląskie
21. Opole Zachodnie – Brzeg
22. Lewin Brzeski – Dąbrowa Niemodlińska
23. Sędzisław – Kamienna Góra
24. Sędzisław – Marciszów
25. Kłodzko Główne – Bardo Śląskie
26. Głuszyca – Ludwikowice Kłodzkie
Na stacjach i przystankach wygłaszane są dodatkowe komunikaty o zmianach w komunikacji. Do godz. 13:00 odwołano 24 pociągi, a 49 uruchomiono w skróconych relacjach.
Zarządca infrastruktury pozostaje w stałym kontakcie z przewoźnikami.
Komunikat, 20 września 2024, godzina 08:00
W czwartek, 19 września przywróciliśmy przejezdność do stacji Głuchołazy oraz Kłodzko Główne z kierunku Kamieńca Ząbkowickiego oraz Wałbrzycha. Przerwa w ruchu spowodowana powodzią dotyczy już wyłącznie 2 odcinków tj. Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz linii Nysa – Prudnik, gdzie zniszczenia powodziowe są największe i polegają na deformacji torów, wypłukaniu podsypki i degradacji podtorza. W tych miejscach dziś i w kolejnych dniach będziemy prowadzić prace, aby jak najszybciej przywrócić ich przejezdność.
Nasze zespoły nie schodzą z najbardziej uszkodzonych odcinków linii kolejowych w woj. opolskim i dolnośląskim. Kolejarze z dużym zaangażowaniem ochronili przed zniszczeniem 3 mosty kolejowe: nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim, nad Odrą i nad Kanałem Ulgi w Opolu. Dzięki temu przebiegająca po przeprawach strategiczna magistrala Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Rzeszów pozostaje przejezdna. Nasi pracownicy cały czas usuwają spod filarów konary oraz inne materiały naniesione przez wodę, które mogłyby uszkodzić konstrukcję mostów lub doprowadzić do spiętrzenia rzek i zalania toru.