Cztery oferty wpłynęły w przetargu na tzw. Nową Warszawską, która połączyć ma istniejące torowiska w al. V. Havla oraz P. Adamowicza. Każda z ofert przekracza jednak zaplanowany przez miasto Gdańsk budżet.
Powstanie tzw. Nowej Warszawskiej wpłynie na skrócenie czasu podróży z południowych dzielnic Gdańska do centrum. Tramwaje zaś będą mogły przemieszczać się od Stogów, przez Ujeścisko i Jasień do Piecek – Migowa i przystanku Brętowo PKM.
Trasa połączy oddaną pod koniec czerwca linię tramwajową na al. P. Adamowicza z al. V. Havla. Tramwajem dojechać będzie można na południe – od obecnej ul. Warszawskiej, następnie al. Havla.
Inwestycja, z uwagi na wyższe niż planowano koszty, podzielona została na dwa etapy.
W poniedziałek, 20 lipca, otwarto oferty na budowę pierwszego etapu Nowej Warszawskiej. Zakłada on przebudowę skrzyżowania istniejącej linii tramwajowej i infrastruktury podziemnej w al. Havla oraz budowę pierwszego odcinka linii tramwajowej.
Miasto przeznaczyło na ten cel 15 mln złotych. W przetargu wpłynęły cztery oferty:
- Poleko sp. z o.o. – 32 496 600 zł
- MTM S.A. – 35 500 000 zł
- Strabag S.A. – 30 440 818,84 zł
- Konsorcjum: Lider WPRD Gravel Sp. z o.o. – 34 980 000 zł
Oferty są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym. Decyzje o możliwości realizacji zadania zostaną podjęte przez władze miasta.
Jak realizowane będzie zadanie?
W pierwszym etapie przebudowane zostanie skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką. W ramach inwestycji wybudowane zostaną na tym odcinku tory tramwajowe, jezdnia i ścieżka rowerowa. Przy ul. Łódzkiej powstanie również przystanek.
W etapie drugim powstaną pozostałe dwa odcinki linii tramwajowej (od przystanku przy ul. Łódzkiej do pętli Jabłoniowa / al. Pawła Adamowicza). Przetarg na tę część ogłoszony zostanie w IV kwartale 2020 r.
Inwestycja zakończyć się ma w połowie 2022 r.
Nowa linia tramwajowa liczyć będzie ok. 2 kilometrów. Wzdłuż torowiska będzie można poruszać się rowerem. W ciągu ul. Nowej Warszawskiej, przy torach, powstanie bowiem ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Dla potrzeb obsługi torowiska, powstanie także tzw. droga technologiczna.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie fragment torowiska i układu drogowego na al. Havla, aby można było połączyć nową linię.
Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Z projektu GPKM IVa powstała al. Pawła Adamowicza.
Źródło: Gdansk.pl