Analizy Pasażer

Przewozy pasażerskie – wrzesień z rekordem dekady

Takich wyników, jak we wrześniu, przewozy pasażerskie nie odnotowały od dekady. Do pociągów wsiadło 29,6 mln pasażerów – to o prawie 5 mln więcej niż przed rokiem.

Fot. Polregio / ilustracyjne
Fot. Polregio / ilustracyjne

Przewozy pasażerskie

We wrześniu do pociągów pasażerskich wsiadło 29,6 mln osób – o ponad 4,7 mln osób więcej niż przed rokiem (+ 19 proc.). Praca przewozowa wyniosła prawie 2 mld pasażerokilometrów i była o 0,4 mld wyższa (+26,2%) niż przed rokiem. Praca eksploatacyjna na poziomie 15,3 mln pociągokilometrów była wyższa o 0,5 mln (+3,5%) rok do roku. Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał we wrześniu tego roku to 67 km. To prawie o 4 km więcej (+6,1%) niż we wrześniu 2021 r. Wrzesień 2022 r. pod względem liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej zakończył się najlepszymi wynikami od dziesięciu lat.

We wrześniu 2022 r. w porównaniu z sierpniem 2022 r. koleją podróżowało o 1,1 mln pasażerów mniej (-3,6%). W pracy przewozowej odnotowano spadek o 0,6 mld pasażerokilometrów (-24,5%). Jest to związane z mniejszą o 18,5 km (-21,6%) średnią długością przejazdu jednego pasażera w porównaniu z sierpniem. Praca eksploatacyjna wykazana we wrześniu tego roku była niższa o 1,1 mln pociągokilometrów (-6,7%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca.

Ogółem w trzecim kwartale koleją przewieziono 90,8 mln pasażerów – o 23,8% więcej niż w analogicznym okresie w 2021 r., wykonano pracę przewozową w wysokości 7,2 mld pasażerokilometrów – o 30,3% wyższą, a pracę eksploatacyjną na poziomie 47,9 mln pociągokilometrów – więcej o 3,2% w porównaniu do trzeciego kwartału w 2021 r.

– Trzeci kwartał tego roku przyniósł rekordowe wyniki w kolejowych przewozach osób. Duże wzrosty liczby pasażerów odnotowano w wakacje. Wrzesień pod tym względem był nieco słabszy, jednak liczba pasażerów w tym miesiącu i tak była rekordowa w ostatnich dziesięciu latach. Duże zainteresowania koleją cieszy, ale to również szereg wyzwań dla przewoźników: dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb i zapewnienie odpowiedniej ilości taboru. Sprostanie tym oczekiwaniom będzie determinowało dalsze wzrosty przewozów – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.