Analizy Pasażer

Punktualność polskich pociągów w 2023 r. Triumfuje WKD i PKP SKM w Trójmieście [RAPORT]

Urząd Transportu Kolejowego opublikował najnowsze statystyki dotyczące poziomu punktualności pociągów w roku 2023. W przewozach pasażerskich wyniósł on 90,1 proc, co jest wzrostem w porównaniu z rokiem 2022 o 1,47 punktu procentowego.

Łącznie w 2023 r. uruchomiono 1,89 mln pociągów pasażerskich – w porównaniu do 2022 r. był to wzrost o niecałe 4 proc. (65,4 tys. pociągów).
Łącznie w 2023 r. uruchomiono 1,89 mln pociągów pasażerskich – w porównaniu do 2022 r. był to wzrost o niecałe 4 proc. (65,4 tys. pociągów).

Najniższy współczynnik punktualności był w IV kwartale 2023 r. i osiągnął poziom 88,8 proc.

W 2023 r. z polskiej kolei skorzystała rekordowa liczba pasażerów – ponad 374,4 mln. Przewoźnicy uruchomili ponad 1,89 mln pociągów pasażerskich, zaś praca eksploatacyjna zrealizowana przez nich wyniosła ponad 191 mln pociągokilometrów.

Pomimo wzrostu poziomu wszystkich parametrów eksploatacyjnych, punktualność pociągów w 2023 r. poprawiła się względem roku ubiegłego i wyniosła 90,1%, co oznacza wzrost o 1,47 punktu procentowego.

– 2023 r. był pierwszym od 2020 r. w miarę stabilnym okresem realizacji przewozów pasażerskich. Jednak ponad 187 tysięcy pociągów pasażerskich odnotowało opóźnienie na stacji końcowej. Niska punktualność dotyczy zwłaszcza połączeń dalekobieżnych w okresie wakacyjnym. Pod względem łącznego czasu trwania opóźnień głównymi przyczynami były te przypisane do grupy „Tabor”. W ostatnim kwartale 2023 r. wpływ na punktualność miała też w dużym stopniu pogoda – wiatr, mróz czy opady śniegu – odnosi się do wyników punktualności dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Którzy przewoźnicy odnotowali najlepsze wyniki punktualności?

Na pierwszym miejscu uplasowała się Warszawska Kolej Dojazdowa – 98,66 proc., a tuż za nią PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście – 98,03 proc.

Żaden z pozostałych przewoźników pasażerskich (nie wliczając dwóch przewoźników uprzywilejowanego ruchu tranzytowego) nie przekroczył pułapu 95% punktualności. Ośmiu przewoźników nie przekroczyło nawet 90%, a wśród nich Koleje Mazowieckie (punktualność 89,56%) oraz PKP Intercity (punktualność 72,54%).

Dane za IV kwartał 2023 r. wskazują na wzrost punktualności w stosunku do IV kwartału 2022 r. (z 86,63% do 88,73%). Pomimo tego punktualność w IV kwartale minionego roku jest najniższa spośród wszystkich kwartałów w 2023 r., na co wpływ miały liczne opóźnienia w listopadzie i grudniu. Punktualność w grudniu 2023 r. była najniższa od dwóch lat.

Przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity w każdym miesiącu 2023 r. (z wyjątkiem stycznia) odnotował wzrost punktualności względem poprzedniego roku. W marcu wskaźnik punktualności był wyższy o 11,4 punktu procentowego, a w lipcu aż o 13 punktów procentowych niż w analogicznych miesiącach 2022 r. Pomimo tych pozytywnych danych przewoźnik od dwóch lat nie przekroczył w żadnym z miesięcy punktualności na poziomie 80%, a najlepszy wynik w 2023 r. to 78% osiągnięte w październiku.

Dodaj komentarz