Wiadukt nad torami w Toporze od dziś zwiększył bezpieczeństwo i sprawność w ruchu kolejowym i drogowym na trasie Warszawa – Białystok (Rail Baltica). Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. znacznie ułatwia mieszkańcom komunikację w regionie.
Wiadukt jest jednym z 11 obiektów na trasie Rail Baltica w woj. mazowieckim, przewidzianych z projektu za 236 mln zł netto, dofinansowanego z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Bezkolizyjne skrzyżowanie w Toporze, nad kolejową trasą z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zbudowały za 17,5 mln. Inwestycja, podobnie jak 10 pozostałych obiektów, jest współfinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A efektywnie wykorzystują środki z unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę. Dzięki inwestycjom m. in. na międzynarodowej trasie Rail Baltica podróże i przewozy ładunków są sprawniejsze. Budujemy kolej coraz bardziej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
– Modernizacja trasy Rail Baltica, linii ważnej w ruchu regionalnym i dalekobieżnym, to rozwój kolei – atrakcyjnego i ekologicznego środka transportu. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań – takich, jak otworzone dziś w Toporze, zwiększa również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz poprawia warunki życia mieszkańców – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wiadukt w Toporze zwiększa bezpieczeństwo na kolejowej trasie, przygotowanej do prędkości 160 km/h, ważnej w ruchu regionalnym i dalekobieżnym. Obiekt pozwala na swobodny przejazd nad torami i kierowcy nie muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami. Usprawnił się ruch na drogach. Dzięki bezkolizyjnemu skrzyżowaniu droga krajowa nr 50 przebiega nad torami oraz drogą powiatową. Wiadukt wraz z drogami dojazdowymi ma 840 m długości. Dla kierowców są dwa pasy ruchu (po jednym w każdą stronę). Piesi bezpiecznie mogą korzystać z chodników. Zapewniona jest ścieżka rowerowa.
– W Europejskim Roku Kolei z zadowoleniem przyjmuję postęp prac w realizacji projektu, który przyniósł wymierne rezultaty mieszkańcom Topora i podróżnym linii Rail Baltica. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. To poprawa komunikacji drogowej w wymiarze lokalnym i regionalnym oraz zwiększenie efektywności ekologicznego transportu kolejowego, poprzez podnoszenie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych – mówi Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.
W Toporze na przystanku kolejowym planowana jest budowa przejścia pod torami. Mieszkańcy zyskają jeszcze lepszy i bezpieczniejszy dostęp do peronów, m. in. dzięki pochylniom.
11 bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa bezpieczeństwo na kolejowej trasie Rail Baltica
Na linii kolejowej pomiędzy Warszawą a granicą województwa PLK zaplanowały budowę 11 bezkolizyjnych przepraw przez tory. Od jesieni 2019 roku można już korzystać z przejść podziemnych w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. Zaawansowane są budowy dwóch wiaduktów drogowych w Łochowie i jednego w Małkini. Prace będą jeszcze prowadzone w: Zielonka – tunel drogowy; Kobyłka Ossów – wiadukt drogowy; Kobyłka – tunel drogowy; Tłuszcz – wiadukt drogowy; Mokra Wieś – wiadukt drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są dzięki projektowi „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”, współfinansowanemu z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Wartość projektu to 236 mln zł netto, Dofinansowanie ze środków UE wynosi 86 proc.