Pierwszy z 15 nowoczesnych tramwajów PESA Jazz Duo dotarł do Gdańska. Tym samym rozpoczęła się realizacja drugiej transzy zamówienia. Pierwsza, licząca 15 pojazdów, zakończyła się w czerwcu.
Inwestycje w nową flotę tramwajową i autobusową ma na celu zwiększenie komfortu podróży komunikacją miejską i dostosowanie pojazdów do aktualnych wymogów środowiskowych.
W ostatnich miesiącach do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączyło 48 nowoczesnych ekologicznych autobusów Mercedes Citaro oraz 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie koniec, w ramach drugiej transzy zamówienia do Gdańska dotrze łącznie kolejnych 15 nowoczesnych tramwajów.
Pierwszy dotarł do Gdańska w nocy z 30 września na 1 października. Rozładunek odbył się na torowisku przy ul. Nowe Ogrody. Tramwaj dotarł na lawecie około godz. 2.00 w nocy. Transportowany był z bydgoskiej Pesy.
Dostawy kolejnych tramwajów odbywać się będą sukcesywnie w kolejnych miesiącach. Dokładne terminy ustalane będą na bieżąco z producentem – PESA Bydgoszcz S.A.
Jak prezentują się nowe tramwaje?
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.
Nowe pojazdy PESA Jazz Duo różnią się od swojej poprzedniej wersji, które po gdańskich torowiskach jeżdżą od 5 lat. Obecnie modele zyskały szereg dodatkowych rozwiązań, podnoszących komfort jazdy pasażerów.
W pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.
W pojazdach znajdują się boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu. Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne. Udoskonalono też oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenie, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.
Źródło: gait.pl