Od stycznia do końca sierpnia 2025 r. koleje w Ukrainie przewiozły blisko 19 mln ton zboża. Tylko w sierpniu na eksport wysłano 2 mln 553 tys. ton, z czego zdecydowana większość trafiła do odbiorców drogą morską. Około 5% tego wolumenu obsłużyły pociągi, a udział produktów rolnych w masie towarów transportowanych koleją do portów wzrósł w sierpniu do 95%.
Kolej pozostaje liderem przewozów towarowych w kraju – od stycznia do lipca przewiozła 92,5 mln ton ładunków. Po słabszych pierwszych miesiącach roku sierpień przyniósł wyraźne odbicie. W ciągu 26 dni miesiąca na sieć kolejową załadowano 2 mln 232 tys. ton zboża, czyli o 10% więcej niż rok wcześniej i aż 2,7 razy więcej niż w lipcu.
– To odbicie jest zdecydowanie odczuwalne w naszych operacjach. Pojawiają się pytania o nowe kierunki przewozów, w tym również Azję Środkową i Turcję – podkreśla Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich w Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki w Ukrainie.
Firma przygotowuje się do uruchomienia regularnych połączeń Turcja–UE przez Ukrainę, a także tras łączących Unię Europejską z Gruzją i Azerbejdżanem. Pierwsze pociągi wyruszą już jesienią, a od stycznia 2026 r. regularne przewozy obejmą Turcję i Azję Środkową.
Laude Smart Intermodal, posiadająca około 70% udziału w rynku przewozów intermodalnych na Ukrainie, stawia na dalszą ekspansję i innowacje. Obecnie 99% jej działalności opiera się na modelu „jeden klient – jeden pociąg”, jednak w latach 2025–2026 spółka zacznie wdrażać nowe rozwiązanie – „Time for Revolution: jeden klient – jeden kontener”. W 2027 r. usługa ma być dostępna dla wszystkich klientów w Europie, konkurując z transportem drogowym.
– Dzięki elastycznemu modelowi intermodalnemu oraz obecności na wielu rynkach nie tylko utrzymujemy stabilny poziom przewozów, ale również rozwijamy nowe możliwości dla naszych klientów – zaznacza Kalasko.
Władze Laude podkreślają także strategiczne znaczenie Polski w ukraińsko-unijnym korytarzu transportowym.
– Żeby tak się stało, powinniśmy zadbać o atrakcyjność naszych terminali, poprawić przepustowość i prędkość przewozową. Musimy zabiegać o to, aby Ukraina chciała wybierać tranzyt przez Polskę – apeluje Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal.