Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych dworca kolejowego w Koszalinie. Nowy obiekt zaprojektowany jest zgodnie ze współczesnymi trendami. Będzie komfortowy i ekologiczny. Rozbiórka i budowa to koszt około 44 mln złotych.
Nowy dworzec kolejowy w Koszalinie powstanie na terenie starego obiektu. Wykonawca zobowiązany został do zburzenia dotychczasowego budynku. Stworzy także dworzec tymczasowy.
Najnowocześniejszy dworzec tego typu w Polsce
Dworzec w Koszalinie zaprojektowano z rozmachem – zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. W nowej bryle w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. Po środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone za pomocą iluminacji nocnej, która podkreśli bryłę budynku.
– Rozwój kolei w Polsce i transportu publicznego jest jednym z priorytetów rządu. Dzięki naszym działaniom niebawem rozpocznie się budowa nowego dworca w Koszalinie. Będzie to obiekt unikatowy, nowoczesny, funkcjonalny i zaprojektowany zgodnie ze współczesnym trendami w architekturze. Jestem przekonany, że stanie się jedną z wizytówek miasta i miejscem przyjaznym dla podróżnych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Szkło, stal i sgraffito to nie wszystko
Nowy dworzec w Koszalinie to funkcjonalna i dobrze zaprojektowana przestrzeń. Będzie się ona składała z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, zlokalizowanej w północnej części bryły na parterze, zaprojektowano hol kasowy i jednocześnie poczekalnię. Będzie ona urządzona nowocześnie, z dużym dostępem światła dziennego przez witryny elewacji.
Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. Podwieszany rastrowy sufit „poprzecinano” w projekcie prostymi i nieregularnie rozmieszczonymi oprawami w formie linii świetlnych. W holu podróżni znajdą cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Do części pasażerskiej dworca dostaniemy się bezpośrednio z placu przed dworcem, przechodząc przez otwarty pasaż lub schodami i windą panoramiczną z nowej części tunelu przebiegającego pod Aleją Armii Krajowej. Natomiast do części handlowej, znajdującej się w południowej części dworca, będzie można dostać się bezpośrednio z otwartego pasażu. Na parterze będą się mieściły pasaż handlowy złożony z siedmiu lokali, a także toalety dostępne z poziomu przedsionka przed wejściem do tunelu. Na piętrze południowego skrzydła dworca zaprojektowano siedzibę Straży Ochrony Kolei, natomiast zachodniego – pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Strony: 1 2