Do poprawy warunków podróżowania nawiązał wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Jej niezbędnym uzupełnieniem są nowe dworce kolejowe dostosowywane do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki dobremu połączeniu środków krajowych i funduszy unijnych w ramach polityki spójności możemy rozpocząć kolejny etap inwestycji dworcowych, tym razem w województwie mazowieckim – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Barchów i Dobczyn to pierwsze Innowacyjne Dworce Systemowe, których budowę rozpoczęliśmy przy linii kolejowej Rail Baltica. Łącznie na tej trasie Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 obejmuje 12 dworców kolejowych, w tym m.in. otwarty w tym roku po przebudowie dworzec w Białymstoku, czy modernizowane obecnie dworce w Jabłoni Kościelnej i Szepietowie – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Inwestycja została dofinansowana z funduszy UE.
– Dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko mamy kolejne dworce stworzone w formule dbałości o potrzeby osób niepełnosprawnych oraz z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań. Atuty tych nowoczesnych obiektów na pewno docenią podróżni – podkreśla Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
Rail Baltica jest jednym z najważniejszych projektów transportowych realizowanych w Unii Europejskiej. I kolejnym widocznym przykładem tego, że unijny budżet łączy Europę.
– To wspólne przedsięwzięcie kilku krajów członkowskich stanowiące część sieci transeuropejskiej, która łączy Państwa Bałtyckie z Polską oraz dalej z Europą Zachodnią i Południową. Bardzo cieszymy się, że infrastruktura liniowa Rail Baltica, która w perspektywach finansowych 2007-2013 i 2014-2020 otrzymała i nadal otrzymuje olbrzymie wsparcie z budżetu Unii Europejskiej, jest uzupełniana o infrastrukturę dworcową. Dworce w Dobczynie i Barchowie to dwa z 12 dworców przy linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Białystok – Kuźnica Białostocka dofinansowane w 70% z budżetu Unii Europejskiej. Liczymy, że odegrają ogromną rolę w promocji ekologicznego transportu kolejowego przez poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżnych – mówi Marek Prawda, dyrektora Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Oprócz nowoczesnych i prostych form architektonicznych dworce będą posiadały wiele udogodnień. Zostaną wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Szereg usprawnień zaprojektowano również dla osób o ograniczonej mobilności. Wśród nich warto wymienić: oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Kontrastowa kolorystyka ułatwi orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym. W przypadku dworca w Barchowie ważnym rozwiązaniem, będzie również budowa nowej pochylni ze skarpy w kierunku ulicy. Na dworcach poprawi się także bezpieczeństwo. Zostaną na nich zamontowane systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu.