W Ministerstwie Infrastruktury przedstawiono założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Resort patronuje pracom nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK). Prace nad projektem prowadzi Centralny Port Komunikacyjny wraz z partnerami: PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów. Z planem konsultacji dotyczącym ZSK zapoznali się już reprezentanci marszałków województw.
Planowane prace będą opierały się o policentryczny model rozmieszczenia ośrodków miejskich w Polsce, co w powiązaniu z danymi o potokach pasażerskich w skali kraju przełoży się na kształtowanie równomiernego rozwoju sieci transportowej również w regionach. Rozwój kolei, w tym Zintegrowanej Sieci Kolejowej, zgodnie z przedstawionymi założeniami oraz bazując na liczbach i analizach, dostosuje układ sieci do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W skali makro i mikro, zdecydowanie usprawni również transport publiczny przeciwdziałając wykluczeniu komunikacyjnemu.
W spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury udział wzięli przedstawiciele urzędów marszałkowskich z 16 województw – organizatorzy komunikacji na swoich terenach.
– Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie KDP, czyli „Y”, która połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań powstają we współpracy z licznymi interesariuszami. Realizując nasze inwestycje, staramy się dostrzegać potrzeby transportowe wielu regionów – mówł Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
O nowym podejściu do rozwoju kolei dalekobieżnej i regionalnej mówił Piotr Malepszak, wiceminister w resorcie infrastruktury.
– Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei dalekobieżnej powiązanej z transportem regionalnym kolejowym i autobusowym. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i Lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na potrzeby transportowe mieszkańców – mówił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury.
Spotkanie było okazją do pierwszej wymiany spostrzeżeń i podkreślenia znaczenia regionalnych ośrodków wzrostu gospodarczego oraz zasygnalizowania związanych z nimi potrzeb z zakresu publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 roku organizatorzy prac nad ZSK planują spotkania merytoryczne w ramach Regionalnych Paneli Eksperckich w każdym z województw. Taka forma współpracy umożliwi pozyskanie wiedzy o lokalnych uwarunkowaniach i oczekiwaniach w obszarze transportu, zagospodarowania przestrzennego i kierunków zrównoważonego rozwoju poszczególnych regionów.
– Celem jest wypracowanie spójnego i długoterminowego podejścia do inwestycji kolejowych, czyli Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Będzie ona tworzona na wzór podejścia GDDKiA, która od wielu lat konsekwentnie realizuje rządowy Program Budowy Dróg Krajowych. CPK ma odpowiedni zespół ekspertów i wypracowane narzędzia analityczne, aby skutecznie we współpracy z partnerami zrealizować ten projekt – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK, odpowiedzialny za komponent kolejowy spółki.