Minister infrastruktury i transportu Grecji – Costas Karamanls – poinformował o planowanym przetargu na dostawę 15 dodatkowych pociągów dla metra w Salonikach.
Zgodnie z planem, metro w Salonikach ma zostać oddane do użytku w 2023 r. Operator złożył już zamówienie na 18 pierwszych pojazdów. By poprawić komfort podróży pasażerów, jednocześnie zwiększając częstotliwość kursów – chce ogłosić przetarg na kolejne 15 pojazdów. Docelowo pociągi kursować będą z częstotliwością 90 sekund. W porównaniu – metro w Atenach kursuje co 4 minuty.
Na pierwszej sieci metra w Salonikach kursować będą 33 pociągi. Otwarcie linii głównej metra w Salonikach planowane jest na rok 2023. W najbliższych tygodniach rozpoczną się testy na odcinku między stacjami Fontanna – Nowa Szwajcaria. Potrwają ok. 15 miesięcy.
Przetarg na dostawę 15 pojazdów ogłoszony zostanie prawdopodobnie na wiosnę.
Koszt dostawy pociągów szacuje się na około 107 mln euro. Jeżeli przetarg przebiegnie zgodnie z planem, umowę z dostawcą podpisać będzie można jeszcze w 2022 r. Pierwsze odbiory pociągów planowane są na 2024 r.
Pociągi metra w Salonikach działają inaczej niż w te Atenach – są częścią projektu, który umożliwia im poruszanie się i zatrzymywanie bez obecności maszynistów.
Nowe pociągi metra w Salonikach będą jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie, niż te zamówione wcześniej w ramach projektu Basic Technology Project.
Podstawowe cechy nowych pociągów metra w Salonikach
- 4 wagony o łącznej długości 51 m, szerokości 2,65 m
- pomieszczą do 460 pasażerów
- dystans operacyjny – 90 sek.
- prędkość robocza max. 80 km/h.
- pojazd autonomiczny
- aluminiowy materiał korpusu nadwozia
- waga pustego pojazdu to ok. 78,5 tony
- pełna klimatyzacja
- wyposażone w system komunikacji bezpośredniej oraz przycisk awaryjny do połączenia z Centrum Kontroli Operacji oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny