Projekt jest finansowany kwotą 13,74 mln euro przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach Narodowego Programu Innowacji w zakresie technologii wodorowych i ogniw paliwowych.
Pociąg Mireo Plus H
Mireo Plus H opracowany na potrzeby projektu H2goesRail ma zasięg do 800 kilometrów, jest tak samo mocny jak jego elektryczny odpowiednik, ma 1,7 MW mocy trakcyjnej zapewniającej przyspieszenie do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę.
Jednym z kluczowych czynników potrzebnych do tego, aby technologia wodorowa stała się konkurencyjna w stosunku do oleju napędowego w codziennej eksploatacji, jest szybki proces tankowania. Aby to zapewnić, DB opracowało nową metodę, która po raz pierwszy umożliwia tankowanie pociągu na wodór tak szybko, jak pociągu na olej napędowy. Jest to szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę ścisły harmonogram regionalnych usług pasażerskich DB. Wodór do pociągów będzie produkowany w Tybindze przez DB Energy przy użyciu ekologicznej energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z napowietrznej linii energetycznej.
Na przykład na trasie między Tybingą a Pforzheim przejście z oleju napędowego na pociąg projektu H2goesRail pozwoli zaoszczędzić około 330 ton emisji CO2 rocznie. Ogólnie rzecz biorąc i w zależności od trasy, Mireo Plus H może zaoszczędzić 520 ton emisji rocznie (obliczone na łącznym przebiegu 200 000 kilometrów). Mireo Plus H rozpocznie jazdy testowe w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Od 2024 r. będzie w regularnej obsłudze pasażerskiej w ramach projektu H2goesRail, kursując między Tybingą, Horbem i Pforzheim i zastępując obecnie eksploatowany na tej trasie wagon spalinowy.
Siemens Mobility i Deutsche Bahn zaprezentują również Mireo Plus H na targach InnoTrans 2022 w Berlinie. Mireo Plus H można odwiedzić na stanowisku T06/40. Mobilną stację tankowania wodoru na stanowisku O/630 w zewnętrznej strefie wystawienniczej targów InnoTrans.
Szczegóły projektu H2goesRail
Pociąg Mireo Plus H rozpocznie testy w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Podczas planowanej eksploatacji pasażerskiej w 2024 r. pociąg wodorowy w ramach projektu H2goesRail realizowanego z Deutsche Bahn będzie świadczył regularny ruch pasażerski między Tybingą, Horb i Pforzheim i zastąpi pociąg spalinowy.
Wodór będzie produkowany w Tybindze przez DB z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z napowietrznej linii energetycznej. Do celów serwisowania pociągu zostanie odpowiednio wyposażona zajezdnia DB w Ulm.
Pociąg napędzany wodorem pozwoli zaoszczędzić ok. 330 ton CO2 w ciągu jednego roku na trasie Tybinga-Pforzheim, w porównaniu z pociągiem diesla
Projekt „H2goesRail” jest finansowany w ramach Krajowego Programu Innowacji Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH) w wysokości 13,74 mln euro przez Federalne Ministerstwo ds. Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV). Wytyczne dotyczące finansowania są koordynowany przez NOW GmbH i realizowany przez lidera projektu, firmę Jülich.