SIM Factor dostarczył nowy system szkoleniowy oparty o pojazd IMPULS dla Kolei Małopolskich.

Zakończył się projekt głębokiej modernizacji dotychczasowego symulatora dla Kolei Małopolskich (symulator ECOSAFE). Za realizację kompleksowych prac sprzętowo-programistycznych odpowiadała firma SIM Factor – lider polskiego rynku technologii symulacyjnych dla kolejnictwa. Nowy system został oparty o pojazd Newag IMPULS i umożliwia prowadzenie szkoleń na oprogramowaniu korzystającym z wzorców i standardów wykorzystywanych przez Urząd Transportu Kolejowego w ośrodku egzaminowania CEMM.
Realizacja objęła pełną rekonstrukcję pulpitu sterowniczego, integrację systemów HMI, nową wizualizację 4K oraz rozbudowę oprogramowania o scenariusze awarii, zmienne warunki pogodowe i analizę efektywności jazdy (EcoDriving). Szczególny nacisk położono na rozwój funkcji edukacyjnych, w tym możliwość przeprowadzania pełnego zapoznania się ze szlakiem kolejowym – w oparciu o największą w Polsce bazę wirtualnych szlaków kolejowych.
-Modernizacja symulatora znacząco poszerzyła nasze możliwości szkoleniowe – jesteśmy teraz w stanie wiernie odwzorowywać warunki rzeczywiste i tworzyć złożone scenariusze szkoleniowe w oparciu o realną sieć kolejową – mówi Marcin Podolak, Prokurent i Doradca ds. Technologii i Innowacji w Kolejach Małopolskich, który pełnił funkcję prowadzącego projekt po stronie przewoźnika
W nowej wersji systemu wdrożono również:
- zaktualizowaną bazę tras, obejmującą m.in. odcinki: Kraków Główny – Tarnów, Trzebinia, Sędziszów oraz dedykowaną halę PTE Kolei Małopolskich;
- rozszerzone stanowisko instruktora, z funkcją CCTV, edytorem scenariuszy, monitoringiem parametrów jazdy i systemem rejestracji szkoleń;
- zintegrowany moduł ETCS poziomu 1 i 2, umożliwiający szkolenia zgodne z europejskimi wymaganiami interoperacyjności;
- automatyczny system raportowania i generowania analiz.
Nowy system oparty został o innowacyjną konstrukcję sprzętową SIM Factor, znaną m.in. z wdrożeń w Kolejach Mazowieckich, Śląskich, Dolnośląskich i Wielkopolskich. Dzięki integracji z bazą ponad 8000 km odwzorowanych szlaków, symulator oferuje dostęp do tras krajowych i transgranicznych (PL–CZ i PL–DE) oraz wsparcie wszystkich kluczowych systemów bezpieczeństwa – SHP, SIFA i ETCS.
Koleje Małopolskie dołączają tym samym do grona przewoźników regionalnych, którzy inwestują w najnowsze narzędzia do szkolenia i doskonalenia maszynistów – zgodne z wymogami UTK, nastawione na bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.