Na stacji postojowej Warszawa Grochów zakończyła się przebudowa automatycznej myjni pociągów PKP Intercity. Obiekt ten to jeden z siedmiu zaplanowanych nowoczesnych myjni przewoźnika.
Inwestycja zrealizowana na warszawskim Grochowie pozwoli znacznie skrócić czas mycia składów PKP Intercity. Od dziś mycie elektrycznego zespołu trakcyjnego lub pociągu z maksymalnie 9 wagonami trwać będzie godzinę.
Jak wygląda myjnia PKP Intercity?
Wyremontowany obiekt otrzymał szereg nowych usprawnień. Sercem myjni są trzy samojezdne portale ramowe, które w sposób zautomatyzowany wykonują proces czyszczenia pociągu stojącego na stanowisku. Odpowiednio zaprojektowane i zaprogramowane urządzenia można dostosować do poszczególnych rodzajów taboru. Dzięki temu z myjni skorzystają zarówno klasyczne składy wagonowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne, m.in. ED74, ED160 i ED161. Dzięki inwestycji trzykrotnie skrócił się czas mycia pociągu. Nowa myjnia pozwala także na mycie dachów, jak również nabłyszczanie i osuszanie składów. W wyremontowanym obiekcie możliwe będzie też czyszczenie wnętrza pociągów.
– Chcemy, żeby polska kolej była jak najbardziej przyjazna dla podróżnych. Dlatego inwestujemy w nowe wagony oraz lokomotywy – komfortowe, bezpieczne i ekologiczne. Rozwijamy również stacje postojowe, czego przykładem jest myjnia na warszawskim Grochowie. Do 2030 w ramach strategii inwestycyjnej w całej Polsce PKP Intercity wybuduje 7 nowoczesnych, proekologicznych myjni – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Inwestycja z myślą o środowisku
Inwestor wyposażył automatyczną myjnię w oczyszczalnię ścieków, pracującą w obiegu zamkniętym. Pozwoli to na wielkokrotne wykorzystanie wody z mycia, która będzie pozyskiwana również z opadów atmosferycznych. W obiekcie znajduje się także zautomatyzowany system dozowania środków chemicznych, dzięki czemu ich wykorzystanie będzie zauważalnie niższe. Te rozwiązania pozwolą PKP Intercity zmniejszać zużycie wody i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.
Kolejne działania przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Strategiczne znaczenie ma tutaj realizowany program inwestycyjny PKP Intercity, dzięki któremu na tory wyjeżdżają kolejne nowoczesne pojazdy, a obsługujące je zaplecza techniczne zmieniają swoje oblicze. Co ważne, projekty taborowe i infrastrukturalne zostały zaplanowane z uwzględnieniem prośrodowiskowych rozwiązań. Zielona kolej to transport przyszłości – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przebudowa z unijnym dofinansowaniem
Koszt przebudowy myjni wyniósł ponad 11,8 mln zł netto. Wykonawca podzielił inwestycję na dwa etapy. W pierwszym dostarczono, a także zamontowano urządzenia myjące, przystosowując jednocześnie obiekt. Wykonawcą prac była firma Agat S.A. Drugi etap składał się z budowy hali dla nowego stanowiska mycia i wykonania prac budowlanych z zakresu infrastruktury technicznej. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Budowlano Projektowe Fraktal Marta Kupczak.