Estoński przewoźnik AS Eesti Liinirongid (Elron) oraz Škoda Group zaprezentowali całkowicie nowy pociąg elektryczny dla Estonii. Łącznie szesnaście tych nowoczesnych jednostek będzie kursować w okolicach stolicy – Tallinna.

Pierwszy z nich rozpocznie eksploatację 15 grudnia, jednak publiczna prezentacja odbyła się w sobotę, 29 listopada. Nowe pociągi przyczynią się do unowocześnienia podróży między estońską stolicą a okolicznymi regionami oraz będą obsługiwać nowo zelektryfikowane linie w całym kraju. Škoda Group dostarcza do Estonii jedenaście pociągów dalekobieżnych i pięć podmiejskich, z których wszystkie zostały już wyprodukowane. Łączna wartość kontraktu wynosi około 147 mln euro.

„Otwarty został nowy rozdział estońskiego transportu kolejowego. Pociągi elektryczne wyprodukowane przez Škoda Group demonstrują nasze możliwości technologiczne oraz bogate doświadczenie w nowoczesnym transporcie szynowym, które możemy wykorzystywać w projektach na całym świecie. Cieszymy się, że możemy wnieść istotny wkład w poprawę jakości transportu publicznego w krajach bałtyckich, a obecnie szczególnie w Estonii. Nasze pociągi kursują dziś w każdym kraju bałtyckim, a w Rydze i Wilnie eksploatowane są także nasze trolejbusy i tramwaje. Ponadto dla estońskiej stolicy, Tallinna, produkowane są również nowe trolejbusy” – powiedział Tomáš Ignačák, wiceprzewodniczący Rady Dyrektorów Škoda Group. „Wszystkie pociągi zostały już wyprodukowane i przeszły rygorystyczną certyfikację bezpośrednio na estońskich torach, a teraz będą sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji” – dodał.

„Liczba pasażerów kolei w Estonii podwoiła się w ciągu ostatnich dwunastu lat, osiągając poziom ośmiu milionów osób rocznie” – powiedział Lauri Betlem, prezes Zarządu AS Eesti Liinirongid (Elron), operatora pasażerskich przewozów kolejowych w Estonii. „Aby zapewnić jeszcze lepsze warunki podróży w związku ze stałym wzrostem liczby pasażerów, w przyszłym roku wprowadzimy do eksploatacji 16 nowych pociągów elektrycznych – podmiejskich i dalekobieżnych – wyprodukowanych przez Škoda Group. Podczas publicznej prezentacji i jazdy testowej 29 listopada pasażerowie wyrażali bardzo pozytywne opinie na temat nowych pociągów.”

Nowe pociągi elektryczne bazują na modelu RegioPanter, lecz zostały całkowicie dostosowane do specyficznych warunków estońskiej sieci kolejowej, w tym szerokiego rozstawu toru 1520 mm oraz dwusystemowego zasilania 3 kV i 25 kV 50 Hz. Pociągi o długości około 85 metrów oferują klimatyzację, nowoczesny system informacji audiowizualnej, łączność Wi-Fi, gniazdka i porty USB oraz przestrzeń dla osób o ograniczonej mobilności, wózków dziecięcych i rowerów. Dodatkowo projektanci Škoda Group zaprojektowali wnętrze tak, aby można było elastycznie zmieniać układ przestrzeni pasażerskiej w zależności od sezonowych potrzeb – na przykład zwiększyć liczbę miejsc na rowery w miesiącach letnich.
W uroczystej prezentacji jednostki w Tallinnie uczestniczył także ambasador Czech w Estonii, Zdeněk Beránek.




