Adam Pawlik, Prezes Zarządu POLREGIO S.A., opowiedział o rekordowym roku dla Spółki, pilnej potrzebie wymiany taboru oraz nacisku na cyfryzację i innowacje.
Panie Prezesie, zacznijmy klasycznym już pytaniem. Czy może Pan podsumować poprzedni rok? Jaki był dla POLREGIO? Czy osiągnęliście zakładane cele? A może zostały przekroczone?
Mogę powiedzieć, że znacząco przekroczyliśmy zakładane cele. Największym osiągnięciem ubiegłego roku jest rekordowa liczba przewiezionych przez POLREGIO pasażerów. O ponad 8 mln przebiliśmy dotychczasowy najwyższy wynik z 2019 roku, kiedy z naszych usług skorzystało niemal 89 mln pasażerów. W 2023 roku przewieźliśmy już 97 mln 288 podróżnych, co oznacza wzrost przejazdów o 11,6 % w stosunku do 2022 roku – liczba pasażerów zwiększyła się aż 10,1 mln osób. To ogromny sukces, a zarazem potwierdzenie, że spółka znajduje się na właściwym torze rozwoju. Kolejny rok jesteśmy także liderem na rynku przewozów pasażerskich w całej Polsce – zgodnie z danymi, jakie niedawno opublikował Urząd Transportu Kolejowego. Przewieźliśmy ponad ¼ wszystkich pasażerów kolei w naszym kraju!
W jakich jeszcze obszarach, poza zapełnieniem pociągów, może Pan uznać poprzedni rok za przełomowy dla Spółki?
Ubiegły rok był również przełomowy, jeśli chodzi o tempo cyfryzacji kanałów sprzedaży. We wrześniu 2023 r. na branżowych targach TRAKO pokazaliśmy nowe urządzenia samoobsługowe do sprzedaży biletów. To oczywisty krok w związku z wszechobecną cyfryzacją i automatyzacją sprzedaży usług. Kolej może tutaj korzystać z doświadczeń innych branż, jak chociażby gastronomii i zwiększać obroty dzięki maszynom samoobsługowym, aplikacjom czy ofertom przeznaczonym dla użytkowników obeznanych ze światem cyfrowym. Konsekwentnie inwestujemy w ten kanał dystrybucji biletów. W efekcie w 2023 r. sprzedaż w kanałach zdalnych w porównaniu do 2022 r. wzrosła aż o blisko 40%.
POLREGIO w ostatnich miesiącach wprowadza innowacyjne rozwiązania. Jednym z najbardziej znanych w branży kolejowej innowacji POLREGIO są właśnie videomaty. Czy te urządzenia sprawdzają się w codziennym użytku?
Pasażerowie odbierają je bardzo dobrze. To zasługa ich funkcjonalności i łatwości w obsłudze. Zarówno nasze videomaty, jak i mobilne biletomaty w pociągach, są wyposażone w duże, kolorowe i dotykowe wyświetlacze. Dodatkowo videomaty mają funkcję połączenia z konsultantem w godzinach od 6 rano do 22, czyli wtedy, gdy uruchamiamy pociągi. Można zatem za ich pośrednictwem kupić bilet dokładnie w taki sam sposób, jak w tradycyjnym okienku kasowym. Wprowadziliśmy łącznie aż trzy rodzaje nowych urządzeń samoobsługowych, bo oprócz videomatów wewnętrznych, mamy jeszcze urządzenia zewnętrzne, przystosowane do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych. Wszystkie nasze urządzenia to sprzęt klasy przemysłowej, czyli przeznaczony do długiej, bezawaryjnej eksploatacji przez długi czas.
Adam Pawlik: Videomat to biletowa rewolucja Polregio [WYWIAD]