Wykonanie prac może więc okazać się nieuzasadnione ze względów technicznych i ekonomicznych. W efekcie powstaną odczuwalne braki w taborze. O nowe składy ubiegamy się w ramach KPO i programu FEnIKS. Potrzebujemy jednak 300 nowoczesnych jednostek taborowych, a na całą Polskę przewidziano ich tylko 221 i może aplikować o nie 27 beneficjentów. Jak więc widać, to wciąż za mało, by zaspokoić nasze potrzeby w zakresie taboru i zapewnić tym samym podróżnym najwyższą możliwą jakość usług.
Zaciekawiła mnie informacja, że POLREGIO ogłosiło postępowanie dotyczące zbycia wierzytelności przysługujących spółce z tytułu niedopełnienia przez podróżnych obowiązku uiszczenia należności przewozowych. Jaka jest skala takiego zjawiska? Czy podróżny bez biletu to duży problem dla POLREGIO?
Tak, zgadza się, ogłosiliśmy takie postępowanie. Co prawda skala tego zjawiska w porównaniu do lat ubiegłych nieznacznie spadła, ale wciąż jest znacząca. Tylko w 2023 roku sporządziliśmy ponad 17,5 tys. tego typu wezwań do zapłaty. Zapewne wiąże się to ze wszystkimi zjawiskami, które przyczyniły się do kłopotów natury ekonomicznej – najpierw pandemia COVID-19, następnie pełnoskalowa inwazja Rosji na Ukrainę, a do tego bardzo wysoka inflacja. Jednak nie możemy lekceważyć tego problemu – przy tak dużej skali działalności, jaka jest udziałem POLREGIO, nasze straty wynikające z większej liczby osób podróżujących bez biletu, idą w miliony złotych.
Zaczęliśmy od podsumowania poprzedniego roku to zakończmy planami na 2024. Co zamierzacie zrobić? W jakim kierunku będzie podążać rozwój POLREGIO?
Ten rok będzie stał pod znakiem dalszej cyfryzacji i rozwoju sieci videomatów. To w połączeniu z rozbudowaną i atrakcyjną ofertą handlową, konsekwentnym zwiększaniem liczby tras oraz wzrostem pracy przewozowej w 2023 r. daje solidne podstawy do dalszego rozwoju. POLREGIO w 2024 ma praktycznie wszystko co jest potrzebne do dalszego, dynamicznego rozwoju, czyli stabilną sytuację finansową, mocną i ugruntowaną pozycję rynkową oraz szeroki zakres oferty handlowej dostępnej w kanałach cyfrowych. Potrzebujemy do tego jeszcze nowego taboru, aby w pełni rozwinąć nasze możliwości.